Affiliate marketing niche

Je wilt beginnen met affiliate marketing, maar je hebt geen flauw idee in welke affiliate marketing niches jij moet gaan opereren. Dat is ook lastig, want je wil beginnen, maar dit heb je nog niet op orde. Laten we eerst beginnen bij het begin:

      1. Zoek naar een domeinnaam en registreer deze naam
      2. Bouw een website 
      3. Zorg dat er ruim genoeg bezoekers op je website komen
      4. Bepaal in welke affiliate marketing niche jij je wil begeven
      5. …. dit is toekomst

Je bent zover dat je een website hebt waar bezoekers naartoe komen en je nu een affiliate marketing niche moet gaan kiezen. 

Wat betekent niche?

In onze beleving betekent het:


“Een niche is een afgekaderd stukje van een grotere markt. In dit stukje van het totaal kunnen andere personen actief zijn die hun eigen behoeften en voorkeuren hebben.

Hierdoor kan je heel gericht jouw eigen producten en/ of diensten afstemmen op de consument.”


De betekenis van een niche (volgens Ensie);


“Een niche is een specifieke en afgebakende plaats in een systeem, waarin bepaalde activiteiten optimaal kunnen gedijen of worden uitgevoerd. De term wordt voornamelijk gebruikt in ecologisch en economisch verband.”


We hebben in dit geval niet echt te maken met een soort of een populatie, maar meer met een stuk afgebakend binnen een specialisatie. Dat wil zeggen dat je kiest voor een niche waar jij het over wil hebben en waar je website in wil specialiseren. Denk hierbij aan een niche als:

    • Zorg
    • Financieel
    • Huisdieren
    • Doe-het-zelf

In feite heb je al een niche gekozen. Affiliate marketing is namelijk een niche binnen de digital marketing. De meeste mensen die beginnen met affiliate marketing starten vaak met een te brede niche waardoor ze nauwelijks bezoekers krijgen en dus ook nauwelijks inkomsten.

Niche of micro niche?

Laat ik als voorbeeld de fitness niche nemen. Fitness is zoals je ziet een breed begrip. Het is dus belangrijk dat je hierop dieper op in gaat. Op welke manier kun je doen aan fitness? Op deze vraag zijn natuurlijke meerdere antwoorden mogelijk, maar wat dacht je van benen trainen of armen trainen. Bulkes, shredded of lean worden. Wil je massa, snelheid of kracht trainen? Met deze vraag baken je jouw niche nog verder af waardoor je een specifiekere doelgroep aanspreekt.

Affiliate marketing niches zijn niet super lastig om te vinden, maar je moet wel weten waar je bezoekers op zoeken en waarom ze op jouw website komen. Als je een website hebt over fitness moet je geen blogs en affiliate links maken over financiële zaken. 

Tevens zorg je er met niches voor dat je ook nog een stukje SEO toepast op je website, want Google kan alles net iets makkelijk onderscheiden. Zelf heb je net iets minder concurrentie waardoor je meer zoekopdrachten hebt en je koopintentie ook hoger is dan een heel algemene onderwerp in de wereld. Later kun je ook nog toespitsen op microniches

Nu je weet was sub / microniches zijn vertel ik je nu meer over een aantal affiliate niches waarvan wij denken dat dit wel lucratief is.

  1. Zorg

Wanneer je een affiliate marketing niche kiest is de zorg een mooie niche. Vaak denken mensen met de term zorg aan medicijnen, doktoren en ziekenhuizen, maar in deze is dat net iets anders. 


Hier hebben we het bijvoorbeeld over zorgverzekeringen. Zorgverzekeringen zijn verzekeringen die verplicht zijn in Nederland. Hierdoor maakt het deze affiliate marketing niche dus een hele goede om te gebruiken als niche. Nationale-Nederlanden heeft bijvoorbeeld een zorgverzekering en biedt dit aan in een affiliate marketing programma.

  1. Travel

De affiliate marketing niche travel is een veelgebruikte niche binnen de affiliate marketing. Reizen is populair en mensen zijn hier meerdere periodes in een jaar geïnteresseerd naar. Denk bijvoorbeeld aan vakanties in de winter, herfst en zomer waar veel mensen toch even er tussenuit willen. Los van verre reizen kun je ook stedentrips of 1 weekse vakanties aanbieden. 

Dit doe je door niet alleen goede content te schrijven, maar ook te kiezen voor goede en betrouwbare affiliate programma’s. Een goede manier hiervoor is bloggen. Organisaties dit doet bijvoorbeeld aanbieden zijn: booking. com en KLM

Er zijn verschillende affiliate programma’s die je op je reisblog kunt promoten. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten reizen, vliegtickets, koffers, backpacks en andere reisspullen. Denk er wel aan dat in de reisbranche veel concurrentie zit . Richt je daarom in het begin wat specifieker op bepaalde soorten reizen, landen of plaatsen. 

  1. Financieel

Ook dit is een affiliate marketing niche waar je lucratief geld mee kunt verdienen. Dat is ook de reden van heel deze niche, want het gaat veel om mensen die geld willen verdienen

Ook in deze niche kun je met goede, kwalitatieve blogs veel bezoekers trekken en kun je dus interessant zijn voor affiliate marketing programma’s

  1. Doe-het-zelf

De doe-het-zelf-niche is enorm gegroeid. We krijgen steeds meer tijd voor onszelf en kunnen die tijd dus ook gebruiken om bijvoorbeeld zelf iets aan het huis te doen. Klussen wordt steeds populairder aangezien de vakmannen enorm veel geld kosten. 

Veel gemaakte fouten bij een affiliate marketing niche kiezen

Het belangrijkste is misschien wel dat je een zo specifiek mogelijke affiliate marketing niche kiest. Kies niet voor een hele brede niche, want daar zit ontzettend veel concurrentie op. 

Ga aan de gang met evergreen niches. Dit zijn niches waar geld in omgaat. Dit komt doordat deze niches verlangens, behoeftes en problemen oplossen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een supermarkt. Iedereen moet eten hebben dus hier gaat geld in om, want mensen kunnen niet leven zonder eten.

Verder is het belangrijk dat je:

    • Kijkt welke niche het beste bij jouw website past
    • Uitzoekt  hoe je content kunt maken voor die ene niche
    • Je aanmeldt bij een affiliate marketing netwerk (Tradetracker, bol.com, etc.)

Voordelen van een niche

Minder concurrentie

Bij het kiezen van een niche zoom je in op een bepaald onderwerp en zorg je ervoor dat je minder concurrentie hebt.

Bijna iedere online business wil scoren op korte populaire termen, maar doordat deze termen zo enorm gewild zijn zit daar ook een enorm hoog gehalte aan concurrentie op. Door steeds dieper in te gaan in het onderwerp zorg je ervoor dat de hoeveelheid concurrenten afneemt. Deze termen noem je ook wel de longtail keywords.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan de term ‘kasten maken’. Wil je hier op scoren moet je met zeer unieke content komen. Door in te zoomen kom je bijvoorbeeld op de term ‘zelf kasten maken’. Vervolgens ga je naar ‘zelf kasten maken met hout’. Zo ga je steeds een stap verder en zal je meer kans krijgen dat jij unieker bent in de content die je schrijft.

Alhoewel we concurrentie afschilderen als slecht is concurrentie geen slecht iets om te hebben. Het geeft namelijk aan dat er potentie in jouw niche zit, want anders zouden mensen deze affiliate marketing niche gaan betreden .

Hogere conversiepercentage

Hoe dieper je ingaat op een onderwerp, hoe hoger de kans is op een conversie op jouw website. Dit heeft te maken met de zoekintentie van de bezoeker op je website. Zo kan je oriënteren, verdiepen, doorsturen, vergelijken en uiteindelijk kopen. Let maar eens op hoe je dit zelf doet wanneer je iets wil kopen, zelf doe je dit ook!

Bezoekers die al lager in de funnel zitten weten precies wat ze willen hebben. Met een affiliate marketing niche kan je een hele concrete doelgroep aanspreken. Een website over bijvoorbeeld fitness zorgt ervoor dat je allerlei mensen op de website krijgt die willen sporten. De een wil dit doen door te hardlopen en de ander weer door krachttraining te doen.

Door een website te maken over fitness zorg je ervoor dat je bezoekers krijgt die op zoek zijn naar een manier om te sporten. Doordat je niches gaat aanspreken krijg je doelgerichtere bezoekers waardoor jij doelgerichter content kunt maken

Persoonlijker

Doordat je een afgebakende doelgroep hebt kan je de website veel persoonlijker maken. Je weet precies wie de doelgroep is en welke behoefte deze doelgroep heeft.

Als je begrijpt hoe de bezoeker zich voelt, denkt en zoekt kan je hier makkelijk op inspelen.