Affiliate marketing voorbeeld

Affiliate marketing kan best wel lastig zijn om te begrijpen. Er zijn heel wat bedrijven die hier gebruik van maken, maar je weet niet precies hoe het werkt. Dan kun je als onderneming er niet zo snel verder mee. 

 

Daarom kan het handig zijn om een bepaald voorbeeld te hebben van een onderneming die het al vaker gebruikt heeft. Op die manier kom je er achter wat een affiliate marketing precies betekent en op welke manier je deze kan toepassen. Want er zijn meerdere manieren waarop je dit kan toepassen.

 

Bol.com

Een heel goed en ook groot voorbeeld in Nederland is bol.com. Bol.com maakt volop gebruik van affiliate marketing, zonder dat mensen die hier eigenlijk bij stilstaan. Dit komt door het feit dat het lijkt alsof je gewoon alles bij bol.com koopt, terwijl het allemaal verschillende aanbieders zijn. 

 

Bol.com laat allemaal verschillende aanbieders en verschillende websites hun producten aanprijzen. Op die manier kan bol.com een bepaald percentage betalen aan de aanbieders over het bedrag wat de bol.com gaat verdienen. Hier kunnen ze dan ook veel geld mee verdienen. 

 

Heel kort gezegd is het enige wat bol com, dus doet is ervoor zorgen dat andere bedrijven de producten op bol.com aanprijzen. Bol.com prijst alleen de producten aan op de websites om daardoor meer te kunnen gaan verdienen. Er komen dan meer klanten op af. 

 

Bol.com werkt dus uiteindelijk met een passief inkomen. Dit komt door het feit dat ze een klein percentage weggeven waardoor ze eigenlijk verder niets hoeven te doen om reclame te maken voor hun bedrijf. Al doen ze dit vaak wel, om nog meer gebruikers te trekken op hun website.

 

Uiteindelijk verdient bol,com dus aan de ondernemers doordat ze gepromoot worden.  Dat is wat affiliate marketing precies is. Het gaat erom dat bedrijven gepromoot kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde links gedaan worden zodat er hierdoor meer mensen op jouw product afkomen. Zo worden heel veel verschillende links in een bepaalde tekst verwerkt, zodat er meer mensen op die link gaan klikken dan wanneer een product alleen maar online staat. Dit zijn allemaal trucjes waardoor het product gewoon veel vaker verkocht kan worden dan dat eigenlijk zal verkocht worden.

 

Zijn er veel bedrijven die gebruik maken van affiliate marketing?

Bol.com is een zeer groot bedrijf die al heel lang gebruik van affiliate marketing maakt. Dit komt omdat ze zoveel verschillende producten verkopen. Op het moment dat bol.com dit niet zou doen, wordt het veel moeilijker om al dit soort producten te kunnen gaan verkopen. 

 

Eigenlijk doen heel veel verschillende grote bedrijven het om veel meer te kunnen gaan verkopen dan dat het anders had kunnen zijn. Zo doet bijvoorbeeld de mediamarkt dit ook, maar er zijn ook hele andere soort bedrijven die dit doen.

 

Het is niet zo dat alleen grote bedrijven dit doen. Ook verschillende kleine bedrijven doen dit. Dit doen ze namelijk zodat hun kleine onderneming groter kan groeien. Op die manier hoeven ze dus niet al te lang wachten op een hele grote klanten storm. een klanten storm kun je namelijk al veel makkelijker krijgen door affiliate marketing te gebruiken. 

 

Voor de meeste bedrijven is het dan ook belangrijk dat de affiliate marketing op de juiste manier wordt gedaan. Dit komt omdat je daardoor veel meer verschillende klanten kunt gaan krijgen dan dat je zal krijgen als je gewoon een advertentie online hebt staan met alle producten erin.

 

Uiteindelijk gebruikt er bijna geen enkel online bedrijf geen affiliate marketing. Een online bedrijf heeft namelijk heel veel aanzien nodig om echt daadwerkelijk groter worden. Dit kan uiteindelijk alleen maar als er veel klanten op afkomen. 

 

De consument kan uiteindelijk bepalen welke bedrijven er groot worden en welke niet. Dit kan alleen maar gedaan worden op het moment dat wij als consument daadwerkelijk overgaan op het kopen van een product. Zolang we als consument niet genoeg kopen, kunnen bedrijven eigenlijk ook niet groter groeien.

 

Gebruik maken van affiliate marketing 

Nu kan het zijn dat je aan de hand van het voorbeeld juist heel erg graag ook gebruik wil gaan maken van Affiliate marketing. Dit kan zijn omdat je bijvoorbeeld een eigen onderneming hebt die nog niet zo hard groeit of omdat je een onderneming hebt die juist wel groeit, maar niet met grote aantallen. 

 

Je zou er naar kunnen kijken of het misschien ook iets voor jouw onderneming is. Echter kan niet elke onderneming hier even goed mee overweg. Dit komt omdat ze niet precies weten hoe ze het aan moeten pakken. Gelukkig zijn er ook verschillende bedrijven die hiermee kunnen helpen, waardoor het veel makkelijker wordt om daadwerkelijk groter te worden.

 

Er zijn verschillende bedrijven op het internet te vinden die aan bieden om je te helpen met affiliate marketing. Zij kunnen je helpen met het daadwerkelijk op de juiste manier gebruik maken van de marketing en ook zeker weten dat de marketing trucjes gevonden worden door de consument. 

 

Sommige trucjes worden toegepast terwijl ze helemaal niet gevonden worden en uiteindelijk werken ze dan dus niet. Als consument wil je namelijk niet doodgegooid worden met allerlei verschillende soorten links, maar je wil wel uiteindelijk een link vinden waar de tekst over gaat. Dat soort dingen moeten allemaal rekening mee gehouden worden.

 

Helaas zijn er nog steeds heel veel bedrijven die hier fouten in maken. Dit zorgt er voor dat de klanten juist weg gaan in plaats van dat ze overgaan tot op een koop. Daarom is het zeer belangrijk dat hier goed naar gekeken wordt en dat er geen onnodige fouten gemaakt worden bij de affiliate marketing strategieën. Dit kan uiteindelijk van de kleine onderneming de kop kosten. Het gaat er uiteindelijk om dat alles op de juiste manier aan gepakt gaat worden voor je onderneming.