Je domeinnaam kiezen en 10 tips ervoor!

Inhoudsopgave

    Het domeinnaam landschap is door de jaren heen steeds complexer geworden. Er zijn heel wat nieuwe domeinnaam-extensies toegevoegd en er zijn steeds meer websites bijgekomen. Hierdoor is het niet alleen een stuk lastiger geworden om een keuze te maken, maar zijn ook de keuzemogelijkheden nog meer divers geworden. Bovendien wordt het belang van het kiezen van de juiste domeinnaam nog wel eens onderschat. Want hoe belangrijk is dat nu eigenlijk écht? Heeft het invloed op jouw vindbaarheid? Hoe kies je nu precies een goede domeinnaam? In dit artikel leggen we uit hoe je de juiste keuze maakt én vertellen we je alles wat je moet weten over het belang van een goede domeinnaam. Met de 10 volgende tips leg jij alvast de basis voor een goedlopende en bovenal succesvolle website. 

     

    1. Bepaal het doel van je domeinnaam

    Bij het kiezen van een domeinnaam is het belangrijk om met enkele factoren rekening te houden. Echter, voordat je een domeinnaam kunt gaan verzinnen is het eerst belangrijk om het doel van deze naam te bepalen. 

     

    Want wat wil je nu precies bereiken met jouw domeinnaam? Wanneer de domeinnaam verwijst naar de website voor je bedrijf, dan zal de domeinnaam logischerwijs gekoppeld moeten worden aan de naam van de bedrijf. Zoniet, dan zullen bekende klanten de naam niet associëren met jouw bedrijf en dat kan klanten, een goede vindbaarheid en naamsbekendheid kosten. 

     

    Dat is uiteraard anders wanneer de domeinnaam wordt gebruikt voor andere doeleinden. Zo zijn er verschillende mogelijkheden om een domeinnaam in te zetten bij marketingcampagnes. Hierbij wordt een uniek domein opgericht, inclusief de juiste zoekwoorden waar men hoopt op gevonden te worden. In dit geval draait de keuze voor een domeinnaam niet direct om het vinden van een unieke, pakkende naam, maar om het gebruik van de juiste zoekwoorden. 

    Bellen

    2. Uniek in al zijn eenvoud

    Een domeinnaam kiezen is vaak de eerste stap naar een succesvolle website. Bovendien kan dit ook voor een groot deel het succes van jouw bedrijf bepalen. In de huidige moderne wereld mag een bedrijf immers niet op het wijde web ontbreken. Er ligt dus veel druk op jouw schouders om de juiste keuze te maken. Logisch dat je hier mee worstelt. Toch is het ook belangrijk om vooral niet té moeilijk te denken. Het allerbelangrijkste is dat de domeinnaam niet al eerder is gegeven of verward kan worden met een andere website. Uniciteit is van groot belang.

     

    Wees je er daarnaast ook van bewust over welke namen jouw grootste concurrenten beschikken. Je wilt hier niet mee geassocieerd worden. Het laatste wat je wilt is de potentiële klant in verwarring brengen en daardoor juist nog dichterbij de concurrent brengen. Uniek in al zijn eenvoud dus. 

     

    3. Voldoende overeenkomsten met bedrijfsnaam 


    Wanneer je door de jaren heen al wat naamsbekendheid hebt vergaard, is het natuurlijk wel belangrijk dat mensen jouw bedrijf ook snel genoeg kunnen vinden. Je wilt dat de domeinnaam zo goed als of compleet overeenkomt met je bedrijfsnaam. Zodat men – indien zij op Google de bedrijfsnaam intikken – direct in contact kunnen komen met jouw bedrijf. Bovendien zorgt dit ook voor minder verwarring. Kies nooit voor een geheel andere domeinnaam. Anders zullen mensen niet meer weten met welk bedrijf ze nu precies in contact staan. Dat is slecht voor de naamsbekendheid en zorgt er ook voor dat klanten minder snel zullen terugkeren. 

    Domeinnaam check

    4. Je domeinnaam mag niet te lang zijn 


    Bedenk zelf maar eens goed welke websites je bij zijn gebleven. Welke domeinnamen je direct uit het hoofd kunt opnoemen. Niet omdat je hier heel wat uren hebt doorgebracht (of misschien ook wel), maar simpelweg omdat ze je bij zijn gebleven. Dit heeft vaak te maken met de eenvoud en de kracht van een domeinnaam. Maar vergis je niet, ook de lengte speelt een zeer belangrijke rol. Het is de lengte die een domeinnaam krachtig maakt. Denk bijvoorbeeld aan het welbekende nu.nl. Natuurlijk is niet alleen de naam verantwoordelijk voor de grootte en het bereik van de site, maar het heeft zeker ook een aandeel gehad in het succes. De lengte zorgt er immers voor dat je opvalt en dat mensen je beter zullen herinneren. Een domeinnaam met heel wat lettergrepen, streepjes en cijfers zal veel minder pakkend zijn. 

     

    Houd er tevens rekening mee dat de domeinnaam niet al te moeilijk geschreven mag worden. Wanneer je een domeinnaam té complex maakt, loop je het risico dat deze werkelijk áltijd verkeerd geschreven zal worden. Dit resulteert in het feit dat potentiële klanten niet op de site terecht kunnen komen of er zelfs op de verkeerde manier marketing wordt gevoerd. Daarom is het belangrijk om de domeinnaam zo clean mogelijk te houden. Geen streepjes, geen nummers en bovenal in goed geschreven Nederlands. Kort, bondig en uniek. 

     

    Heb je een domeinnaam gekozen? Laat deze dan ook nog eens checken op spelling. Weet je zelf niet goed of de spelling juist is? Dan kan dit wellicht ook een teken zijn dat de domeinnaam te ingewikkeld is. Als jij hier al moeite mee hebt, dan zal een potentiële bezoeker hier ook veel moeite mee hebben. Dit kan bezoekers kosten. Kies daarom bij voorkeur voor een domeinnaam die gemakkelijk uit te spreken is en ook nog eens over een eenvoudige spelling beschikt. 

     

    5. Makkelijk te onthouden


    Voordat je een domeinnaam kiest, is het misschien verstandig om zelf eens te bedenken welke domeinnamen je zo uit het hoofd weet te benoemen. Schrijf deze eens op. Wat valt je op? Waarom zijn dit juist domeinnamen die je gemakkelijk kunt benoemen en die je niet eerst op hoeft te zoeken? Vaak komt dit doordat de naam pakkend is of slechts uit enkele letters bestaat. Ook rijm kan helpen om een krachtige domeinnaam gemakkelijker te onthouden. Vraag jezelf af of je dergelijke trucs ook kunt toepassen op je eigen domeinnaam. Namen die gemakkelijk blijven hangen zorgen voor meer naamsbekendheid. 

    Domeinnaam thema

    6. Relevantie 

    De naam hoort niet alleen een goede associatie op te roepen met jouw bedrijfsnaam, maar moet ook relevant zijn aan de boodschap van de website. Aan de informatie die hier wordt gedeeld. Wanneer de domeinnaam hele verkeerde verwachtingen schept, kan dit heel wat bezoekers kosten. Mensen die vol verwachting op de website terechtkomen en vervolgens binnen zeer korte tijd weer afhaken. Het heeft voor hun immers geen zin om verder te kijken als de website verder totaal niet aan de verwachtingen of de wensen voldoet. Wees er dan ook zeker van dat de domeinnaam de juiste verwachtingen schept en daadwerkelijk toont welk bedrijf hier achter zit. Wat er verwacht kan worden van de pagina.

     

    7. Geen merkverwarring 

    Uniciteit is van essentieel belang bij het vinden van een domeinnaam. Hierbij is het niet alleen belangrijk om te controleren of een domeinnaam al actief is, maar ook om de gegevens van de Kamer van Koophandel nog eens uitvoerig te checken. Het is niet de bedoeling dat bezoekers de website associëren met een geheel ander bedrijf. Dit kan zelfs bij succes merkinbreuk genoemd worden. Dat kan zelfs strafbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat er geen enkele merkverwarring kan ontstaan. Ook niet door slechts enkele letters te wisselen en zo met een ‘nieuwe’ naam te komen. Wees zo uniek mogelijk. Dat zorgt er niet alleen voor dat er minder discussies over kunnen ontstaan, maar leidt er ook toe dat mensen jouw website sneller zullen waarderen en je je eigen naamsbekendheid kunt vergaren. 

     

    8. Gebruik de juiste extensie 

    Het belang van de juiste domeinnaam-extensie wordt nog dikwijls onderschat. Dit heeft echter enorm veel gevolgen voor de vindbaarheid van je website en tevens de wijze waarop je marketing kunt voeren. Het kiezen van de juiste extensie zorgt er tevens voor dat je de verwachtingen van de bezoeker kunt bijstellen. Je kunt het ze gemakkelijker maken door precies te vertellen wat ze kunnen verwachten. Een extensie is tevens van groot belang wanneer je internationaal successen wilt boeken.

    Welke extensie voor jouw website de beste keuze is, is geheel afhankelijk van het doel van je website en het publiek dat je wilt bereiken. Nederlandse websites die zich vooral richten op Nederlanders geven natuurlijk de voorkeur aan een .nl domeinnaam. Als je echter een website in meerdere talen wilt maken en zo ook bezoekers uit het buitenland hoopt aan te trekken, dan is het belangrijk dat je een .com domeinnaam gebruikt. Dat ziet er niet alleen professioneler uit, maar zo zorg je er ook voor dat je op internationale zoekmachines ‘gewoon’ wordt gevonden. 

    Domeinnaam niche

    9. Meerdere domeinnamen registreren 

    Heb je een echt pakkende domeinnaam bedacht? Past deze perfect bij het plaatje in jouw hoofd? En wil je liever niet dat er ooit nog een bedrijf komt met een soortgelijke naam? Of – erger nog – de concurrentie hier mee aan de haal gaat? Dan is het ook nog mogelijk om meerdere domeinnamen met sterke overeenkomsten te registreren. Zo zorg je er voor dat deze domeinnamen niet in verkeerde handen kunnen vallen en dat jij hier de volledige macht over hebt. Hierbij kun je niet alleen kiezen uit verschilellende domeinnamen, maar ook meerdere extensies. Dat komt altijd van pas en helpt de identiteit van jouw website (en dus ook bedrijf) te beschermen. 

     

    10. Heeft de domeinnaam positieve gevolgen voor jouw bedrijf? 

    En last but not least… heeft de door jou gekozen domeinnaam ook daadwerkelijk positieve gevolgen voor jouw bedrijf? Een heel belangrijke vraag waar je eens goed over na moet denken. Wees je ervan bewust dat naamsbekendheid een zeer belangrijke rol speelt in de marketingwereld. Er zijn van die websites die het helemaal gemaakt hebben. Iedereen kent ze. Er hoeft niet gegoogeld te worden om op hun diensten uit te komen, want bijna heel Nederland is bekend met hun diensten en de naam is zó pakkend dat ze het in één keer in hun adresbalk kunnen invoeren. Goed voorbeeld is Bol.com. 

     

    Natuurlijk wil jij een soortgelijke ervaring voor de bezoekers van jouw website. Het heeft echter geen zin om met alle bovenstaande punten rekening te houden wanneer de naam uiteindelijk de verwachtingen of de marketingboodschap teniet doet. Bedenk dan ook goed wat jij met jouw website wilt bereiken. Wat is de boodschap die je wilt uitdragen? Hoe probeer je bezoekers straks te overtuigen om van jouw diensten gebruik te maken? Is de domeinnaam positief genoeg om deze boodschap over te brengen? In sommige gevallen doet de domeinnaam juist die boodschap teniet. Daarom is het belang om hier stil bij te staan. Zo weet je zeker of (en dat) je de juiste keuze maakt. 

     

    Hoe belangrijk is een domeinnaam voor de vindbaarheid van jouw website? 

    Een mooie website maken is tegenwoordig niet al te moeilijk. Met eenvoudige programma’s zoals WordPress kun je eenvoudig de mooiste websites in elkaar zetten. Dat neemt niet weg dat jouw werk natuurlijk nooit overeenkomt met het werk van een professionele webdesigner. Dit zorgt er echter wel voor dat op het gebied van uiterlijk er nog weinig te concurreren valt. Bijna alle websites zijn tegenwoordig even mooi. Kleine verschillen misschien, maar niet meer zo groot als pakweg tien jaar geleden. Uiterlijk betekent echter niet direct iets voor de vindbaarheid van jouw pagina. Want wat maakt het uit of jouw website er hartstikke mooi en aantrekkelijk uitziet als deze simpelweg niet gevonden wordt door het grote publiek? Dan trek je nog geen bezoekers aan. Daarom is SEO zo belangrijk. Zo zorg je ervoor dat je gevonden wordt en daardoor meer kans maakt om succes te maken met jouw website. Het kiezen van een domeinnaam speelt hier een belangrijke rol bij. 

    Domeinnaam checken

    Relevantie met de website 

    Het is allereerst van groot belang dat de domeinnaam ook daadwerkelijk relevant is voor de boodschap die je met de website wilt overbrengen. Het moet daarnaast ook geassocieerd worden met het bedrijf. Gebruik termen die vaak door jouw doelgroep worden gebruikt. Op die manier behaal je al direct een betere vindbaarheid. Wanneer mensen sneller zoeken op jouw naam, heeft dit immers positieve gevolgen voor de vindbaarheid. Als je echter als geheel nieuw bedrijf op het Wereldwijde Web start, dan is er nog veel meer werk aan de winkel om beter zichtbaar te worden. Ook dan kan een domeinnaam helpen. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar het gebruik van een zogenaamd exact match domain en een partial match domain. 

     

    Partial match domain 

    Bij een partial match domain geldt dat slechts een deel van de domeinnaam overeenkomt met een bekende zoekterm. Hierbij kun je denken aan enkele woorden waar vaak op wordt gezocht. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zoekterm: “tips bij een warmtepomp in huis”. In dit geval kan de volgende domeinnaam: “warmtepompinhuisnederland.nl” een partial match domain zijn. Hierdoor komt deze hoger in de zoekresultaten terecht. De woordjes “in” als “warmtepomp” en “huis” komen overeen met de domeinnaam. 

     

    Exact match domain 

    Nu is natuurlijk ook eenvoudig te raden wat een exact match domain dan precies inhoudt. Bij een exact match komt de domeinnaam volledig overeen met de zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan een persoon die zoekt naar een dierenwinkel in Utrecht. “Dierenwinkelutrecht.nl” is dan een exact match. Dit leidt ertoe dat bij een soortgelijke zoekopdracht de website met deze domeinnaam waarschijnlijk direct bovenaan komt te staan. Dit geeft natuurlijk een groot voordeel ten opzichte van concurrenten die niet over een soortgelijke domeinnaam beschikken. Zo bereik je de doelgroep sneller en weet je ook zeker dat jouw website aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet. Dat leidt dan ook sneller tot resultaat. 

     

    Wat te doen als jouw domeinnaam al bezet is? 

    Heb je weken of misschien zelfs wel maanden gebrainstormd op dé perfecte domeinnaam en denk je hem eindelijk gevonden te hebben? Maar word je op het moment suprême direct uit deze absolute droom weggetrokken doordat de domeinnaam plotseling al bezet lijkt te zijn? Dan lijkt het misschien alsof je droom in duigen valt en er werkelijk niets meer is wat je kunt doen om een soortgelijke sterke naam te bedenken. Niets is echter minder waar. Ook wanneer de domeinnaam bezet is zijn er vast nog andere goede alternatieven. Dit vraagt wel om een extra dosis creativiteit.

     

    Begin met het bedenken met synoniemen voor de eerder door jou gekozen domeinnaam. Je kunt wellicht een andere term koppelen aan dezelfde naam. Eentje die evengoed past bij jouw website en het gevoel dat je bij de bezoeker wilt overbrengen. Je kunt de domeinnaam ook een tikkeltje veranderen. Bijvoorbeeld door te wisselen tussen enkel- en meervoud of een geheel andere extensie te proberen. Hierbij loop je echter wel het risico op het doen van merkinbreuk. Om het echt eerlijk te houden en discussies in de toekomst te voorkomen is het daarom slim om even contact op te nemen met de eigenaar van dit domeinnaam. Soms is het zelfs mogelijk om een bezette domeinnaam over te nemen. Zeker wanneer de domeinnaam eigenlijk al eventjes inactief is. Het kan daarom nooit kwaad om eens te overleggen en te kijken waar het schip strandt. 

     

    Heb je eindelijk dé perfecte domeinnaam gevonden? Laat deze dan zo snel mogelijk registeren om mogelijke anderen voor te blijven. De eerste bouwstenen voor een succesvolle website zijn nu alvast gelegd. 

    Veelgestelde vragen

    Wat is een domeinnaam?

    Het domeinnaam landschap is door de jaren heen steeds complexer geworden. Er zijn heel wat nieuwe domeinnaam-extensies toegevoegd en er zijn steeds meer websites bijgekomen. Hierdoor is het niet alleen een stuk lastiger geworden om een keuze te maken, maar zijn ook de keuzemogelijkheden nog meer divers geworden. Bovendien wordt het belang van het kiezen van de juiste domeinnaam nog wel eens onderschat. Want hoe belangrijk is dat nu eigenlijk écht? Heeft het invloed op jouw vindbaarheid? Hoe kies je nu precies een goede domeinnaam? 

    Waar heb ik een domeinnaam voor nodig?

    Wees je ervan bewust dat naamsbekendheid een zeer belangrijke rol speelt in de marketingwereld. Er zijn van die websites die het helemaal gemaakt hebben. Iedereen kent ze. Er hoeft niet gegoogeld te worden om op hun diensten uit te komen, want bijna heel Nederland is bekend met hun diensten en de naam is zó pakkend dat ze het in één keer in hun adresbalk kunnen invoeren.

    Hoe belangrijk is een domeinnaam voor de vindbaarheid van jouw website?

    Uiterlijk betekent echter niet direct iets voor de vindbaarheid van jouw pagina. Want wat maakt het uit of jouw website er hartstikke mooi en aantrekkelijk uitziet als deze simpelweg niet gevonden wordt door het grote publiek? Dan trek je nog geen bezoekers aan. Daarom is SEO zo belangrijk. Zo zorg je ervoor dat je gevonden wordt en daardoor meer kans maakt om succes te maken met jouw website. Het kiezen van een domeinnaam speelt hier een belangrijke rol bij.