Een affiliate marketing website maken

Inhoudsopgave

    Websitemakers hebben het maar wat druk. Zeker in de afgelopen twee jaar zijn er heel wat nieuwe websites bijgekomen. Inmiddels schieten de nieuwe websites nog altijd als paddenstoelen uit de grond en is de vraag naar websites enorm. Dat is niet zonder reden. Een website maken is behoorlijk arbeidsintensief.

     

     

    In de huidige digitale samenleving is het bijna onmogelijk om een bedrijf te runnen zonder website. Bijna de complete doelgroep bevindt zich online. Van jong tot oud kan inmiddels prima uit de voeten met het internet. Dit zal in de komende jaren alleen maar toenemen nu ook de al wat vaardigere generatie met het internet ouder wordt. Ook wordt het internet als krachtig middel gezien om snel heel veel mensen te bereiken. Bijvoorbeeld als het gaat om het delen van jouw hersenspinsels of andere creatieve uitingen. Het internet kan voor heel veel verschillende zaken worden gebruikt. 

     

    Maar hoe belangrijk het internet ook is, als startende ondernemer of hobbyist heb je waarschijnlijk geen flauw idee waar te beginnen. Het bouwen van een eigen website? Dat klinkt allemaal een beetje als ‘Abracadabra’. Is het heel moeilijk? Moet je hier direct een heel team van specialisten voor inschakelen? Of zijn er ook dingen die je zelf kunt doen? 

    Meneer website maken

    Een website maken: waar moet je nu eigenlijk op letten? 

    In dit artikel geven we enkele handige tips om je op weg te helpen. Handig om te weten waar en hoe je moet beginnen. Ook kunnen deze tips je helpen bij het voorkomen van de meest gemaakte beginnersfouten in de wereld van het Wijde Web. 

     

    1. Bepaal een domeinnaam 

    Een website maken begint altijd met het bepalen van een domeinnaam. Het belang van een goede domeinnaam wordt nog al te vaak onderschat. Dit behoort echter tot één van de belangrijkste facetten bij de vindbaarheid van jouw website. Het kan dan ook allesbepalend zijn voor het succes van jouw eigen website. Kies een domeinnaam die past bij de verwachtingen van de bezoekers en die ook nog eens relevant is voor jouw website. Als je al over een bedrijf beschikt, dan is het natuurlijk belangrijk dat de naam overeenkomt met je bedrijfsnaam. Op die manier wordt de al eerder opgebouwde naamsbekendheid niet teniet gedaan. Kies bovendien ook voor de juiste domeinnaam-extensie. 

     

    Ben je een Nederlandse ondernemer die zich vooral richt op Nederlanders? Kies dan voor een .nl extensie. Richt jouw bedrijf zich ook op andere landen en is de website straks meertalig? Dan is .com een betere keuze om op die manier beter zichtbaar te zijn in alle zoekmachines. Het is voor startende ondernemers ook mogelijk om voor een gratis domein-extensie te kiezen. Meestal eindigt deze op .tk. Hoewel de website dan prima werkt, zal je wel veel reclame op de website krijgen. Op de lange termijn is het dan ook beter om voor een betaalde domeinnaam te kiezen. 

     

    Er zijn ontzettend veel verschillende websites waarbij jij eenvoudig je domeinnaam kunt laten registreren. Het is verstandig om dit direct bij jouw host partij te laten doen. Zo weet je zeker dat alles straks goed werkt. 

     

    2. Een website maken met een CMS 

    Er zijn heel veel verschillende manieren om een website te lanceren. Tegenwoordig zijn er meerdere systemen beschikbaar om een website te maken. Voor het maken van een website heb je sowieso een content management systeem nodig. Ook wel CMS genoemd. In de CMS maak je de platte teksten aan en voeg je extra functionaliteiten toe aan de website. Je kunt een website maken via een standaard CMS of een zogenaamd open-source systeem. 

     

    Bij het kiezen van een CMS zijn er verschillende dingen waar je rekening mee kunt houden. We zetten de belangrijkste punten kort op een rijtje:

     

    • Wil je het beheer van je eigen website zoveel mogelijk in eigen hand houden? Wil je over een makkelijk systeem beschikken waarbij je veel activiteiten geheel zelf kunt uitvoeren? En wil je liever niet veel geld uitgeven aan een CMS? Dan is WordPress een prima optie. Dit is verreweg het populairste systeem bij het maken van websites. WordPress begon ooit als bloggersplatform, maar inmiddels kan hier vrijwel iedere website mee gebouwd worden. Groot voordeel van WordPress is ook dat het voor iedereen toegankelijk is en geheel gratis is. Hierdoor bespaar je maandelijks heel wat euro’s. Let op: voor sommige plug-ins moet wel betaald worden.
     
    • Het is ook mogelijk om voor een standaard CMS te kiezen. Hierbij betaal je wel licentie. Dat lijkt misschien extra toe te voegen aan je al hoge kostenplaatje, maar het gaat vaak maar om enkele euro’s. Groot voordeel is dat je bovendien dan ook toegang krijgt tot een platform waarop je vragen kunt stellen en professionele ondersteuning kunt krijgen. Daarnaast beschik je over garantie.
     
    • Wil je er zeker van zijn dat aan Alle wensen wordt voldaan? Maar heb je zelf weinig kennis en ervaring met website maken? Dan is het slim om voor maatwerk te kiezen. Wees je er wel van bewust dat dit de meest prijzige optie is. Hierbij worden zowel de CMS als het design van de website geheel naar jouw wens gemaakt. Meestal door een team van webdesigners. Dat levert wel heel wat extra kosten op, maar zo weet je wel zeker dat het gehele systeem naar behoren werkt en voldoet aan al jouw specifieke wensen en eisen. 

    Wordpress website maken

    3. Schakel een online marketing specialist in 

    Het is eindelijk zover: de website kan de lucht in. Vol verwachting kijk je naar de bezoekersaantallen. Hoe lang zal het duren voordat de eerste bezoeker komt? Mag je de komende dagen al een stormloop verwachten? Met zo’n mooie website en unieke content mag je toch wel veel bezoekers verwachten? Misschien is het met de kwaliteit en de uitstraling van de site wel goed gesteld, maar dat betekent niet direct dat de website ook daadwerkelijk zichtbaar is voor het grote publiek. Daar moet in de meeste gevallen echt meer voor worden gedaan. 

     

    Wees je ervan bewust dat er dagelijks websites worden gelanceerd. Grote en kleine namen komen voorbij. Het is lastig om uniek te blijven wanneer er zoveel startende ondernemers en bloggers zijn. Om op te vallen moet je tegenwoordig hoog in de zoekmachines eindigen. Bijna de gehele doelgroep zoekt via zoekmachines naar de juiste diensten en producten. Aan jou de taak om bij relevante zoekopdrachten hoog te scoren. Op die manier verhoog je de kans dat personen op jouw website terechtkomen. 

     

    Hoger in de zoekresultaten eindigen lukt alleen als de website SEO-proof is. In andere woorden: past binnen het algoritme van de zoekmachines. Dat is lastiger dan het klinkt. Schakel daarom altijd een online marketing specialist in om je hierbij te helpen. Het SEO-proof maken van je website begint al bij de basis. Een website maken doe je dus al met de ‘SEO-regels’ in je achterhoofd. Schakel dus al bij de eerste plannen een online marketeer in. Zo weet je precies waar je op moet letten. 

     

    4. Unieke content schrijven voor je een website gaat maken

    Een website maak je op de eerste plaats voor jouw doelgroep. Dit zijn de mensen die je probeert te bereiken. Bijvoorbeeld om jouw producten of diensten aan te bieden, maar ook mensen te overtuigen van jouw ideeën of ze te inspireren. Dit doe je niet alleen door het maken van een mooie site, maar ook door de content die je levert. Met name teksten zijn erg belangrijk voor iedere website. Deze geven letterlijk leven aan jouw website. Ze laten zien waar je voor staat, wat je doet, waarom deze website er is en waarom zij hier interesse in moeten tonen. 

     

    Om hoger in de zoekresultaten te eindigen (in andere woorden: meer bezoekers te trekken) is het belangrijk om unieke content te leveren. Om je eigen draai te geven aan populaire onderwerpen of gewoon met een geheel nieuwe visie te komen op een populair probleem. Dat doe je niet alleen door het publiceren van de mooiste schrijfsels, maar ook door de aandacht te trekken van andere grote sites. Schrijf bijvoorbeeld ook unieke content (bijvoorbeeld om producten en diensten aan te prijzen) en lever deze aan grote (relevante) sites. Deze kunnen er op hun beurt voor kiezen om de informatie ook met hun publiek te delen en wellicht een linkje naar jouw site te plaatsen. Op die manier bouw je langzaam aan meer naamsbekendheid, meer bezoekers en dus ook meer succes. 

     

    Ben je geen schrijver van nature? Dan kun je er ook voor kiezen om deze zogenaamde ‘SEO-teksten’ uit te besteden aan een deskundige. Iemand die weet te knutselen met woorden en ze op zo’n manier met elkaar laat verweven dat het de aandacht trekt en jouw website op de kaart weet te zetten. 

     

    5. Blijf altijd dicht bij het doel van je website 

    Een website maken klinkt door alle bovenstaande tips wellicht te technisch. Blijf echter altijd het doel van jouw website in je achterhoofd houden. Hoe klinisch het maken van een website ook klinkt, waarschijnlijk ligt het doel hiervan veel dichter bij je hart. Want waarom maak je deze website? 

     

    Wil je mensen inspireren? Gewoon je eigen gedachtes of creativiteit kwijt? Wil je men overhalen om producten te kopen of van jouw diensten gebruik te maken? Bedenk bij iedere keuze die je maakt of deze bij jouw uiteindelijke doel past. 

     

    Bedenk wie jij bent, wat je wilt bereiken en hoe dit zich uiteindelijk zal vertalen in een website. Veel startende ondernemers en bloggers hebben eigenlijk al een heel goed idee van hoe de website er uiteindelijk uit zal moeten komen te zien. Ze geloven echter zelf doorgaans niet dat dit mogelijk is. Het is verstandig om in een dergelijk geval simpelweg de stoute schoenen aan te trekken en contact op te nemen met een deskundige. Er is meer mogelijk dan je denkt. Zeker wanneer je duidelijk bent over jouw visie en toekomstplannen. 

    Verschillende websites maken

    6. Kies voor eenvoud 

    Het is tegenwoordig een stuk gemakkelijker om een website te bouwen. Zelfs voor mensen die hier eigenlijk weinig kennis en ervaring mee hebben. Denk bijvoorbeeld aan alle functionaliteiten die je via WordPress kunt toevoegen. Hierdoor lijkt het natuurlijk extreem verleidelijk om de meest bijzondere website ooit te bouwen. Zo veel mogelijk aan de bezoeker te laten zien. Enorm veel functionaliteiten aan te bieden. Heel veel vertellen, constant dingen delen. Dit lijkt misschien voordelig voor de website, maar in de meeste gevallen werkt het juist averechts. Het zorgt ervoor dat mensen het overzicht in de website kwijtraken. 

     

    De meest succesvolle websites houden zich aan een simplistisch design terug. Ze halen juist veel kracht uit het eenvoudige design van hun website. Het zorgt er mede voor dat mensen de website een stuk toegankelijker vinden. Deze tot de verbeelding spreekt. Ze precies weten wat ze aan de website hebben en deze niet te moeilijk in gebruik is. Duidelijke informatie is alles wat ze nodig hebben. Netjes, duidelijk, eenvoudig en bovenal professioneel. Niet al te veel poespas. Gewoon duidelijk vertellen waar het op staat. Dat is iets wat verreweg de meeste bezoekers aantrekt. Less is more. 

     

    7. Blijf onderzoek doen naar je doelgroep 

    Een website maken uit commerciële beweegredenen vraagt natuurlijk om een hele goede aanpak. Je moet mensen bereiken om zo geld in het laatje te halen. Dat legt meer druk op je schouders dan bij mensen die een website maken om simpelweg hun hobby te kunnen beoefenen. In dit geval is het niet alleen belangrijk dat je website SEO-proof is (en daardoor makkelijker gevonden kan worden), maar ook dat deze biedt wat de doelgroep zoekt. Dat laatste kan best lastig zijn, maar is wel erg belangrijk. 

     

    Al voordat je begint met het bouwen van een website is het belangrijk dat je (kort) onderzoek doet naar de doelgroep. Begin met brainstormen en pak hierbij gewoon eens een vel papier en een lekker schrijvende pen. Beeld jezelf in welke producten en/of diensten er straks op de website worden aangeboden. Wat is je uiteindelijke doel? Voor wie zijn deze producten/diensten bedoeld? 

    Weet je precies wie jouw doelgroep is? Dan zijn de vervolgstappen al direct een stuk makkelijker. Bedenk dan wat deze doelgroep precies zou willen, hoe deze het best gevonden kunnen worden en hoe zij aangesproken willen worden. 

     

    Op basis van die informatie kun je alvast een profiel maken waar jouw website straks aan moet voldoen. Dit is bijvoorbeeld al belangrijk bij het plaatsen van content. Bij een zeer oudere doelgroep wil je wellicht op een andere manier schrijven, dan wanneer het tieners betreft. Een tiener wordt niet graag met ‘u’ aangesproken en heeft meer aan duidelijke taal. De oudere generatie ziet liever een andere aanspreekvorm en is gebaat bij professionele taal. 

     

    Door de doelgroep vast te stellen en te bepalen wat nodig is om deze te begrijpen, zorg je ervoor dat de opbouw van de website direct goed wordt gedaan. Wanneer de website zonder duidelijke doelgroep wordt gebouwd, betekent dit heel vaak dat er na afloop nog heel wat aangepast moet worden. Begin daarom direct goed en bespaar geld en tijd om meer bezoekers binnen te slepen. 

     

    8. Voeg mooie afbeeldingen toe 

    Niet alleen de platte tekst is van belang voor je website. Ook de illustraties vormen de website. Ze geven extra waarde aan je tekst. Ze zetten extra kracht bij. Maar dan moet je wel de juiste foto’s gebruiken. De meeste mensen zijn wel bekend met de zogenaamde stockfoto’s. Foto’s die iedereen over mag nemen en waar verder geen rechten aan verbonden zijn. Hoewel dit een zeer eenvoudige en snelle manier is om je website te illustreren, stralen ze niet direct vertrouwen uit. Ze laten niet zien dat je écht moeite hebt gedaan voor het leveren van unieke content. Bovendien voegen ze niet direct iets nieuws toe. 

     

    Het is daarom beter om zelf afbeeldingen te posten. Afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of in samenwerking met een fotograaf kunt aanbieden. Zeker als webshop is het belangrijk dat je unieke foto’s levert. Eventueel zelfs in speciale settingen om nog meer kracht bij het artikel te zetten. 

     

    Plaats enkel afbeeldingen als deze daadwerkelijk iets toevoegen aan het design of de content van de website. Als dit niets toevoegt en enkel dient ter opvulling, dan kun je dit beter laten. Dat is niet goed voor de kwaliteit van de site en doet ook niets voor de vindbaarheid ervan. 

     

    9. Kies voor een snelle hosting 

    Het is niet alleen belangrijk dat de website mooi is en afgestemd is op de doelgroep met goede content. Het is ook belangrijk dat de website goed laadt. Dit is heel belangrijk voor de meeste bezoekers. Er is niets vervelender dan een website die er minuten over doet om een enkele pagina te laden of zelfs al heel snel foutmeldingen geeft. Dan klikken bezoekers al snel weg. Iets wat tevens heel weinig doet (of zelfs een nadelig effect kan hebben) voor de SEO van je site. Een snelle website begint  bij een snelle hosting. 

     

    Bij het kiezen van een goede hosting is het goed om te letten op de capaciteit en de snelheid hiervan. Dit kost misschien enkele euro’s meer per jaar, maar het levert je op de lange termijn heel veel extra’s op. Die paar euro heb je er dus zo weer uit. 

     

    Coderen en website maken

    10. Een duidelijke navigatiestructuur 

    Een website maken doe je altijd voor de bezoeker. Deze moet kunnen vinden waar het naar op zoek is. Wees je ervan bewust dat de meeste bezoekers met een zoekvraag op jouw website terechtkomen. Het is belangrijk dat deze vraag beantwoord wordt en dat zij weten waar ze moeten zijn om het antwoord te kunnen vinden. Een duidelijke navigatiestructuur is van levensbelang. Op die manier kan de bezoeker zich gemakkelijk door de verschillende pagina’s heen navigeren. Beschouw het als een inhoudsopgave van een dik boek. 

    Veelgestelde vragen

    Hoe maak ik een website?

    Er zijn meerdere manieren hoe je een website kunt maken, maar dit zijn de belangrijkste pijlers:

    1. Bepaal een domeinnaam 

    2. Kies een CMS 

    3. Schrijf unieke content

    4. Blijf altijd dicht bij het doel van je website

    5. Kies voor eenvoud

    6. Blijf onderzoek doen naar je doelgroep

    7. Voeg mooie afbeeldingen toe

    8. Kies voor een snelle hosting

    9. Gebruik een duidelijke navigatiestructuur

    Waarom is een website belangrijk?

    In de huidige digitale samenleving is het bijna onmogelijk om een bedrijf te runnen zonder website. Bijna de complete doelgroep bevindt zich online. Van jong tot oud kan inmiddels prima uit de voeten met het internet. Dit zal in de komende jaren alleen maar toenemen nu ook de al wat vaardigere generatie met het internet ouder wordt. Ook wordt het internet als krachtig middel gezien om snel heel veel mensen te bereiken.

    We horen graag jouw groei ambitie!

    Groeien met online marketing

    Je eerste stap naar online groei...