Affiliate marketing uitgelegd

Affiliate marketing uitgelegd

Affiliate marketing uitgelegd

Wat is affiliate marketing precies? Waarom zou ik affiliate marketing implementeren in mijn bedrijf? Kan ik geld verdienen met affiliate marketing? Je kunt er geld mee verdienen en het kan een goede manier zijn om in te zetten in je bedrijf om je conversies omhoog te halen. 

Affiliate marketing is een kanaal waarbij een website (de publisher) producten en/of diensten van een adverteerder promoot. Dit gebeurt eigenlijk altijd via een hyperlink achter je advertentie. Bijvoorbeeld een link in een blog naar een webshop waar je direct die ene verzekering kunt aanschaffen. Het leuke aan affiliate marketing is ook nog eens dat, wanneer je het slim doet, je er veel geld mee kunt verdienen. 

Wil je adverteren via affiliate marketing kanalen? Je werkt dan samen met een publisher, een netwerk dat dit faciliteert (bol.com, amazon, etc.) en jijzelf moet natuurlijk zorgen dat mensen op jouw link klikken. Het fijne van affiliate marketing is dat je een eigen unieke link krijgt van de publisher waardoor alle bezoekers geregistreerd worden die vanuit jou komen. Denk hierbij aan leads, conversies, en omzet. dit zal zich automatisch omzetten (afhankelijk van de voorwaarden) in commissies 

Bekend affiliate netwerken in Nederland zijn; Awin, Daisycon, Tradetracker, Bol.com en Amazon. De iets minder bekende, maar wel met een groot affiliate marketing programma zijn; KLM, Booking.com, Coolblue en Wehkamp. 

Aan de slag als adverteerder in de affiliate marketing

Het voordeel van affiliate marketing is dat het jou als adverteerder pas geld kost wanneer het iets oplevert. Een publisher stuurt bezoekers door naar jouw online product of dienst via een link die is aangeleverd door jou. Je betaalt pas commissie wanneer die bezoeker een vooraf afgesproken actie uitvoert. Deze commissie bepaal je op voorhand met de publisher en kan makkelijk bijgehouden worden met software en analysetools.

Wil je affiliate marketing inzetten? Volg dan onderstaande stappen.

  • Bepaal wat je wilt bereiken. 
  • Bereken hoeveel je ermee verdient.
    • Reken je commissie op basis van de verkoop van een product? 
    • Reken je commissie op basis van iets anders dan het aantal verkochte producten? 
  • Bedenk waarom je voor publishers interessant bent. 

Aan de slag als publisher

Als publisher heb je een website, blog, social mediaprofiel of e-mailadressen bestand nodig. Voor alle vier de manieren heb je grote volume nodig, want anders is het niet rendabel. Je moet namelijk het product of dienst onder de man brengen en dat gaat niet wanneer je één bezoeker per maand op je website hebt of wanneer je 15 volgers op je social media kanaal hebt. 

Wanneer je een groot klantenbestand hebt of veel volgers kun je jouw unieke link opnemen in je berichten. Je ontvangt commissie wanneer de bezoeker een vooraf afgesproken actie uitvoert op de website van de adverteerder. Een publisher wordt ook wel ‘affiliate’ genoemd. Een vooraf afgesproken actie uitvoeren wil zeggen dat je afspraken maakt van publisher en adverteerder. Vaak gaat het hier om clicks of conversies via jouw kanaal. 

Wil je aan de slag met affiliate marketing? Wij raden je aan om ja aan te sluiten bij affiliate netwerken en interessante direct affiliate programma’s. Per netwerk zijn er meerdere adverteerders, maar heb je slechts 1 aanspreekpunt. Een netwerk meet als onafhankelijke partij de resultaten en regelt de uitbetaling. Het affiliate netwerk helpt je op het gebied van links en opzetten verder met het inzetten van affiliate marketing.

Wil je meer succes boeken? Bedenk dan hoe bezoekers op je website komen, via welk marketingkanaal ze komen en hoe je deze mensen de vooraf afgesproken actie gaat laten uitvoeren. Zorg dat jouw website hoog scoort in zoekmachines door je te houden aan SEO proof teksten en autoriteit hoog te houden. Dit kan al wanneer je goed vindbaar bent op 1 zoekterm. De truc is alleen wel dat je die ene goede zoekterm wel moet hebben ;-).

Tip! Websites die succesvol zijn met affiliate marketing gaan vaak over een duidelijk thema, schrijven voor 1 duidelijke doelgroep, of bieden alleen vouchers en kortingscodes aan. Focus je op één niche tegelijk en ga geen honderden blogs schrijven zonder dat er ook maar één goed converteert. 

Geen reactie's

Geef een reactie