SEO copywriting en affiliate marketing

Copywriting

SEO copywriting en affiliate marketing

Inhoudsopgave

    SEO copywriting is het schrijven van teksten die bijdragen aan de vindbaarheid van een website. SEO staat zoals de meesten wel weten voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Tegenwoordig zoekt bijna iedereen online naar producten en diensten. Hier bevindt zich dus verreweg de grootste doelgroep. Om deze doelgroep te kunnen bereiken, is het van belang dat je hoog in de zoekresultaten terecht komt. Hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten, hoe hoger de bezoekersaantallen van je website zullen zijn én hoe groter de kans dat deze bezoekers ook tot actie zullen overgaan. Bij SEO copywriting worden verschillende technieken toegepast die de vindbaarheid van een site kunnen verbeteren. Maar hoe werkt dit precies? 

    Er wordt niet geschreven voor zoekmachines 

    Het is een veelgemaakte fout dat SEO copywriters voor zoekmachines schrijven. Dat is uiteraard niet het geval. Het doel van een SEO copywriter is de lezer over te halen om iets te doen en ook duidelijk te maken aan zoekmachines hoe dit moet worden gedaan. Maar hierbij moet de lezer wel altijd als hoogste prioriteit worden gezien. De tekst die geschreven wordt moet dus voldoen aan de verwachtingen van de lezer. Daarnaast moet het een goed leesbare tekst zijn. Niet enkel gericht op het bevredigen van de verwachtingen van de zoekmachine dus, maar compleet gericht op hetgeen wat de lezer verwacht en nodig heeft om de tekst te begrijpen en te vinden waar het naar zocht. 

    Als het goed gedaan wordt, draagt SEO copywriting bij aan de merkbekendheid van een bedrijf en helpt het de lezer op weg om een goede keuze te maken. Bijvoorbeeld door over te gaan op de aankoop van één van de producten van het bedrijf of een dienst te gebruiken. Er wordt dus niet enkel geschreven om het schrijven en die hogere positie binnen Google. Dit is enkel een extra voordeel waar geprofiteerd kan worden. Het doel is de lezer, pas daarna komt de zoekmachine. 

    Begrijpelijk schrijven

    Onduidelijke en bovenal onleesbare teksten vol zoekwoorden moeten dus volledig vermeden worden. Dit is iets wat in het verleden vaak gezien werd. Toegegeven, toen was het algoritme van Google ook nog niet zo geavanceerd en was dit een snelle manier om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Dit resulteerde in onmogelijke teksten waarbij het zoekwoord bijna iedere zin werd gebruikt. Inmiddels hecht Google veel meer waarde aan relevantie en een natuurlijk gebruik van zoekwoorden. Als zoekwoorden te vaak worden gebruikt, kan dit als spam worden gezien. Dit wordt vervolgens bestraft met een Google Penalty. Met alle gevolgen van dien. Daarom wordt een keyword density van maximaal vier procent aangeraden. Gelieve slechts 2,5 procent. Dat betekent dat slechts twee tot maximaal drie keer per honderd woorden het zoekwoord gebruikt kan worden. Op die manier blijft het natuurlijke verloop zichtbaar en zal de tekst minder snel als ‘spam’ worden aangekaart. 

    Copywriter

    Verschillen tussen tekstschrijvers en SEO copywriters 


    Maar wat is dan het verschil tussen tekstschrijvers en SEO copywriters? Als het in dit geval gaat om SEO tekstschrijvers, dan bestaat er geen verschil. Het is enkel een andere benaming. De één geeft de voorkeur aan SEO schrijver en de ander gebruikt de term copywriter. Er is geen goed of fout. 

    Wel is er wel degelijk een verschil als je kijkt naar de ‘gewone’ tekstschrijvers. Er zijn namelijk ook mensen die enkel blogs, artikelen, nieuwsberichten en dergelijke schrijven. Zij kunnen hierbij doorgaans zelf invullen hoe deze tekst eruit gaat zien en hoeven meestal geen kennis te hebben van SEO. Het is daarom in dit geval wel belangrijk om op zoek te gaan naar een tekstschrijver die zich ook heeft gespecialiseerd in online marketing. Die weet hoe hij of zij moet puzzelen met woorden om zo de vindbaarheid van een website te vergroten. Alleen dan spreken we van een SEO copywriter of tekstschrijver. 

    Maar hoe belangrijk is SEO copywriting nu eigenlijk? En waarom? 

    Content is goud waard 


    Het belang van SEO copywriting wordt direct duidelijk als je kijkt naar de waarde van de content op jouw eigen site. Het is enorm belangrijk om over goede content te beschikken. Dit maakt immers de site. Het levert de informatie die nodig is voor een bezoeker om enthousiast te raken over een product of bepaalde dienst. Bovendien beschik je zo ook over de mogelijkheid om de lezer te enthousiasmeren of te informeren over bepaalde aspecten die van belang zijn voor je bedrijf. Zo trek je meer bezoekers en geniet je uiteindelijk dus ook over meer klandizie. 

    Helaas is niet iedereen geboren met een talent voor schrijven. Dat neemt niet weg dat goede teksten op een website van essentieel belang zijn om de bezoeker aan te trekken en vast te houden. Het belang van goede content is dan ook duidelijk. Maar de content moet niet alleen goed en waardevol zijn (hoewel dit al wel veel resultaten kan boeken), het moet ook gevonden worden. Als de content immers niet gevonden wordt, dan maakt het niks uit hoe kwalitatief en goed deze geschreven is. Daarom moet zeker bij veel beschreven onderwerpen goed nagedacht worden over de vindbaarheid van een tekst. Dit wordt gedaan met behulp van enkele SEO technieken. Dit toepassen levert dus niet alleen kwalitatieve teksten (en dus content) op, maar ook een betere vindbaarheid voor de gehele site. 

    Relatief goedkope vorm van online marketing 

    Nog een groot voordeel van SEO copywriting is dat het een relatief goedkope vorm van online marketing is. Er zijn immers heel veel verschillende manieren om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Voor sommige technieken betaal je enorm veel geld. Zeker wanneer je hierbij ook nog eens de hulp van een deskundige inschakelt. Dat is geen probleem wanneer je over voldoende reserves beschikt en de kosten kunt opvangen totdat het effect optreedt, maar dat is natuurlijk niet het geval wanneer je een startende ondernemer bent. In dat geval doe je er alles aan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Dit mag echter niet ten koste gaan van de vindbaarheid van je site. Zonder goede vindbaarheid immers ook geen klanten en dus ook geen inkomsten.

    SEO copywriting kun je zo duur maken als je zelf wilt. Wanneer je zelf een talent voor schrijven hebt en je al een beetje verdiept hebt in de huidige SEO regels, dan is het zelfs mogelijk om dit gedeelte voor een groot deel in eigen hand te houden. Dat zou betekenen dat je helemaal geen geld kwijt hoeft te zijn aan het schrijven van goede SEO teksten.

    Uitbesteden van copywriting

    Als je zelf geen talent voor schrijven hebt of weinig ervaring hebt met SEO en simpelweg geen tijd hebt om dit jezelf aan te leren, dan is daar natuurlijk ook nog de mogelijkheid om dit uit te besteden. Groot voordeel is dat er heel veel SEO copywriters te vinden zijn. Hierdoor beschik je over een groot aantal opties en valt er ook altijd nog te onderhandelen over de prijs. Let natuurlijk niet enkel op de prijs, maar vraag van tevoren ook al eerder geschreven voorbeeldteksten op of lees recensies over deze tekstschrijver online. Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt.

    Je kunt eventueel ook overwegen om een (gratis) proeftekst te laten maken voordat je met de copywriter in zee gaat. Zo betaal je nooit onnodig veel geld en weet je wat je kunt verwachten. Al met al kun je het dus zo duur maken als jezelf wilt en ben je over het algemeen stukken goedkoper uit dan bij allerlei andere vormen van online marketing. 

    SEO copywriting

    Blijvend resultaat 

    Het is geen geheim dat Google regelmatig nieuwe updates uitvoert en daarmee ook het algoritme flink probeert te veranderen. Hoe dat algoritme er precies uitziet is niet bekend. Enkele dingen zijn uitgekomen, maar niemand (behalve de makers zelf) weet precies hoe dit algoritme eruit ziet en waar op gelet wordt. Want hoe komt het dat de ene site veel hoger in de zoekresultaten terecht komt? En waarom zijn de Google robots meer gecharmeerd van deze sites dan van de concurrentie? Het is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat er verschillende regels zijn waar een site aan moet voldoen. Voor ieder puntje krijgen ze een score. De score bepaalt vervolgens hoe kwalitatief een site is voor een bezoeker. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de site eindigt in de zoekresultaten.

    Updaten en nog eens updaten

    Door de jaren heen hebben SEO specialisten nog wel eens hun hart vastgehouden na de zoveelste update. Het is een feit dat online marketing er pakweg vijf jaar geleden heel anders uitzag dan vandaag de dag. Destijds werden er ook geheel andere technieken gebruikt. Niet dat daardoor op kwaliteit werd ingeleverd, maar wel dat er met andere dingen rekening werd gehouden. Na een update kunnen dergelijke technieken er zomaar voor zorgen dat een site een paar plaatsen daalt in de ranking. Simpelweg omdat dit niet meer past bij het algoritme of zelfs wordt afgestraft.

    We hebben heel wat veranderingen voorbij zien komen, maar er is één onderdeel in de wereld van SEO die vrijwel nooit nadelig beïnvloed is na een update. Dat zijn de SEO teksten. Hoewel er in het verleden wel degelijk fouten zijn gemaakt door bijvoorbeeld te veel zoekwoorden te gebruiken, hebben kwalitatieve teksten altijd een belangrijke rol gespeeld in de waarde van een website. Door te investeren in SEO copywriting, investeer je dus niet alleen voor marketing op dit moment, maar ook de lange termijn. Teksten zullen – mits deze niet verwijderd worden – altijd blijven bestaan en kunnen blijvend effect hebben op de zichtbaarheid van jouw website. 

    Goede manier om meer klanten te bereiken 

    Wees je ervan bewust dat SEO copywriting veel meer is dan enkel je website van teksten te voorzien. Je scoort meestal niet erg hoog met teksten op een contactpagina of homepage. Hierdoor zal er ook aan andere touwtjes getrokken moeten worden om klanten te trekken. Meestal gebeurt dit volgens de zogenaamde doorgeefmethode. Hierbij worden klanten gelokt met informatieve artikelen en blogs, waarna ze op de website van een bedrijf terechtkomen.

    Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer bedrijven naast hun website ook een blog hebben. Een blog wordt gebruikt om mensen te enthousiasmeren, te informeren en bovenal geïnteresseerd te maken in de producten en diensten van het bedrijf. Daarnaast toont het ook de eigen kennis.

    Vergis je niet, bloggen kost veel tijd. Zeker wanneer je hierbij ook nog rekening moet houden met enkele belangrijke zoekwoorden. De SEO regels zijn niet altijd even gemakkelijk. Zeker wanneer je dit op natuurlijke wijze in de teksten probeert te verwerken. Daarom is het in de meeste gevallen het verstandigst om deze blogs door een professional te laten schrijven. Zo weet je zeker dat het op de juiste manier is gedaan en je straks daadwerkelijk over een veel groter bereik beschikt. 

    Moet ik me zelf verdiepen in SEO copywriting? 

    Een hele goede vraag. Want is het nu echt nodig om jezelf te verdiepen in SEO copywriting? Ook wanneer je dit eigenlijk liever aan iemand anders overlaat? Als je het ons vraagt is het in elk geval goed om je hier tot op zeker hoogte in te verdiepen. Zelfs wanneer je dit aan een deskundige overlaat. Als website-eigenaar is het goed om de basis van de SEO regels te kennen. Zodat je deze niet alleen kunt toepassen, maar ook kunt herkennen en waar nodig bij kunt sturen.

    Het is niet alleen prettig om op die manier beter aanwijzingen te geven aan je team, maar ook beter te begrijpen wat men verteld als er gesprekken worden gevoerd met de copywriter. Voordat je het weet vliegen immers allerlei aparte benamingen om je oren en heb je geen idee meer waar er over wordt gesproken. Het is dan wel zo prettig als je een beetje kennis achter de hand hebt om in elk geval het gesprek te kunnen voeren.

    Bovendien is het ook prettig om meer kennis door de jaren heen te vergaren en wellicht op een gegeven moment zelf toe te passen. Uiteindelijk is het goedkoper en gemakkelijker als je ook zelf SEO materiaal kunt leveren. Maar dan moet je wel weten waar deze teksten aan moeten voldoen. Probeer daarom voldoende kennis te vergaren en geniet van de vaardigheden die je opdoet dankzij de professionele SEO copywriters die voor je schrijven. Door hun werk te lezen, leer je al veel over de SEO regels en het schrijven zelf. Dat komt altijd wel een keer van pas. 

    Copywriting SEO

    Hoe vind je een goede SEO copywriter? 


    Maar hoe vind je dan een goede SEO copywriter als je het liever toch uit handen geeft aan iemand die er écht verstand van heeft? 

    Dat is tegenwoordig gelukkig niet al te moeilijk. Je kunt er gerust op los Googelen. Er zijn namelijk enorm veel verschillende copywriters en tekstschrijvers online te vinden. Wees je er wel van bewust dat er enorm veel verschillen in kwaliteit, kennis en ervaring zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld ook heel veel studenten die in hun vrije tijd teksten schrijven, maar verder weinig ervaring en kennis over de SEO hebben. Voor hun diensten betaal je wellicht een stuk minder, maar je bent ook niet verzekerd van succes. Laat je dus zeker niet alleen verleiden door een lage prijs, maar lees vooral veel reviews. De ervaringen van eerdere klanten is goud waard. 

    Zijn SEO teksten hetzelfde als een goed artikel? 

    Ik kan ongelooflijk goed schrijven. Moet ik mezelf dan ook nog steeds verdiepen in de SEO regels? Waarom zou ik? Een goed artikel moet toch voldoende zijn? Het antwoord op deze vraag luidt zowel ‘ja’ als ‘nee’.

    In de basis begint SEO altijd bij het schrijven van kwalitatieve teksten. Een goed artikel is goud waard en levert sowieso meer aanzien op. Hoe beter het artikel, hoe meer effect dit zal hebben op de bezoekers. Bovendien is de kans zo ook groter dat jouw content door andere grote namen wordt gedeeld. Op die manier geniet je ook nog eens van extra natuurlijke linkbuilding. Wat ook weer goed is voor de SEO van je website. Toch is enkel goed kunnen schrijven niet voldoende. Het is een goede basis, maar is niet alles.

    Copywriting en onderwerpen

    Zeker wanneer je over een onderwerp schrijft waar al heel veel informatie over te vinden is, is het belangrijk dat je er met het gebruik van SEO regels bovenuit kunt stijgen. Denk bijvoorbeeld aan het onderwerp ‘afvallen’. Als je dit intikt in de zoekmachines, zal je direct duizenden resultaten krijgen. Niemand gaat echter tientallen tot honderden pagina’s doorzoeken naar jouw artikel. Hoe goed deze ook geschreven is. Er zijn immers nog veel meer mensen die behoorlijk goed kunnen schrijven.

    Op zulke onderwerpen kun je enkel scoren wanneer je weet waar Google op let. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van longtail zoekwoorden in de tekst in plaats van de ‘standaard’ zoekwoorden. Wil je scoren op ‘afvallen’ dan is de kans groot dat je ergens op de laatste pagina’s terechtkomt. Hoe kwalitatief de tekst ook mag zijn. Als je echter op ‘afvallen met afvalshakes van …’ probeert te scoren, dan is dit al een stuk specifieker en met een minder hoog zoekvolume. Hierdoor is de concurrentie minder hoog en is het een stuk gemakkelijker om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Je moet echter wel over deze kennis beschikken om dit uit te kunnen voeren. SEO teksten zijn dus inderdaad anders dan enkel een goed artikel. Hoewel je zo wel al een hele goede basis hebt gelegd. 

    Meest gestelde vragen

    Wat is copywriting?

    SEO copywriting is het schrijven van teksten die bijdragen aan de vindbaarheid van een website. SEO staat zoals de meesten wel weten voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie.

    Waarom is SEO belangrijk met copywriting?

    Tegenwoordig zoekt bijna iedereen online naar producten en diensten. Hier bevindt zich dus verreweg de grootste doelgroep. Om deze doelgroep te kunnen bereiken, is het van belang dat je hoog in de zoekresultaten terecht komt. Hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten, hoe hoger de bezoekersaantallen van je website zullen zijn én hoe groter de kans dat deze bezoekers ook tot actie zullen overgaan. Bij SEO copywriting worden verschillende technieken toegepast die de vindbaarheid van een site kunnen verbeteren.

    Geen reactie's

    Geef een reactie