Lokale SEO inzetten. Waarom? 

Google My Business

Lokale SEO inzetten. Waarom? 

Inhoudsopgave

    Bij lokale SEO draait het allemaal om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Kortom: het bereik van potentiële klanten die bij jou in de buurt wonen. Dit is met name een uitermate geschikte vorm van marketing voor bedrijven die slechts op één plek gevestigd zijn en waarbij de doelgroep vooral bij de lokale bevolking ligt. Denk bijvoorbeeld aan lokale kledingwinkels of kappers. Zij willen een zo lokaal mogelijk publiek aantrekken. Mensen die in de buurt wonen en dus eerder binnen zullen lopen en daadwerkelijk van de diensten gebruik zullen maken. Dit zijn bedrijven die minder baat hebben bij landelijke vindbaarheid. 

    Laten we als voorbeeld een kapper in Leeuwarden nemen. Deze kan enorm veel tijd investeren in SEO en daardoor misschien landelijk zichtbaar zijn. Dat levert wellicht veel bezoekers op, maar het leidt niet direct tot meer klandizie. Mensen die woonachtig zijn in Maastricht komen misschien op de site terecht, maar zullen weinig baat hebben bij een kapper aan de andere kant van het land. Dit soort bedrijven hebben dus meer aan lokale vindbaarheid. Hierbij speelt lokale SEO een belangrijke rol. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Waar moet je aan denken? En wat zijn nu precies de voordelen van lokale SEO? 

    Wat is lokale SEO? 

    Om de voordelen te begrijpen, is het eerst belangrijk om te snappen wat lokale SEO precies inhoudt. De meeste website-eigenaren weten inmiddels wel wat de betekenis van SEO is. Dit staat namelijk voor Search Engine Optimization. Oftewel: zoekmachine optimalisatie. De wijze waarop jouw website vindbaar is in de zoekmachines. Dit is heel belangrijk. Hier kan immers de grootste doelgroep gevonden worden. Een betere vindbaarheid in de zoekmachines resulteert dus vrijwel altijd ook in een groter klantenbestand. Lokale SEO zet zich in voor de bedrijven die vooral vindbaar willen zijn in de nabije omgeving.  

    Om de lokale vindbaarheid van een bedrijf te kunnen vergroten, kunnen heel veel verschillende technieken worden toegepast. Deze komen overeen met de ‘standaard’ SEO, maar er zijn wel enkele verschillen. De technieken zijn namelijk meer gericht op het bereik van mensen die in de buurt wonen. Er zijn verschillende tools speciaal ontworpen voor lokale SEO. Enkelen die je zelf kunt toepassen, maar ook tools die beter door specialisten uitgevoerd kunnen worden.

    Maar wat maakt lokale SEO nu zo interessant? En waarom zouden meer grote en kleine bedrijven hier gebruik van moeten maken? 

    Mensen zoeken steeds meer via het internet 

    Vroeger was het als lokale onderneming heel anders om mensen aan te trekken. Je kleedde de etalage leuk aan, ging flyeren of was op een geheel andere wijze met veelal offline marketing bezig. Hier werden ook goede successen mee geboekt. Misschien nog steeds. Toch moeten we ook toegeven dat de wereld door de jaren heen flink is veranderd. Zeker sinds de corona crisis. We leven echt in een digitale samenleving. Mensen gaan meestal niet meer lukraak naar het dorp om nieuwe winkels en andere bedrijven op te zoeken. Er wordt veelal eerst online gezocht welke bedrijven er precies in de buurt zijn. Dat geldt ook voor toeristen (in eigen land). 

    De cijfers liegen er niet om. Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat het aantal mensen dat online zoekt naar diensten en bedrijven heel hoog ligt. Meer dan 90 procent geeft toe eerst online te zoeken voordat het naar een fysieke winkel of bedrijf gaat. Google speelt hierbij een belangrijke rol. 

    Zoekopdrachten

    Ga jezelf maar eens na. Wat doe je als je op zoek bent naar een speciaal product of een specifieke dienst? Struin je dan de hele stad of het dorp af in de hoop dat je de juiste plek tegenkomt? Meestal niet. De meeste mensen gaan simpelweg achter hun laptop zitten of pakken hun smartphone om een zoekopdracht in te voeren. Zo zien ze binnen mum van tijd welke bedrijven er in de buurt zijn en waar ze op korte termijn terecht kunnen. 

    Kortom: bijna iedereen zoekt via het internet. Het is tegenwoordig dan ook noodzakelijk om over een website te beschikken én vindbaar te zijn voor mensen in de buurt. Is dit niet het geval, dan laat je een hele grote doelgroep liggen. 

    Google My Business

    Conversieratio ligt vele malen hoger dan bij andere marketingcampagnes 

    Uiteindelijk draait iedere marketingcampagne – of dit nu offline of online gebeurt – uiteindelijk om wat het oplevert. Hoeveel mensen kun je precies bereiken met jouw campagne? En belangrijker nog: tot welke acties leidt dit? Nemen deze personen contact met je op? Laten ze hun gegevens achter? Komen ze in de winkel? Maken ze gebruik van je diensten? Enzovoorts. Het draait dus allemaal om de conversieratio. Makkelijk gezegd zal een betere vindbaarheid ook tot meer conversies leiden. Immers, hoe meer mensen op jouw site belanden, hoe groter de kans dat zij ook daadwerkelijk tot actie over zullen gaan. Maar dat geldt lang niet altijd. Dat is duidelijk te zien bij lokale bedrijven. Het is prettig als zij landelijk zichtbaar zijn voor de bezoekersaantallen. Maar dit leidt niet altijd tot conversie. 

    Uit onderzoek blijkt dat de conversieratio bij lokale SEO vele malen hoger ligt dan bij alle andere marketingcampagnes. In veel gevallen zien we zelfs een kans van 50 procent dat een bezoeker daadwerkelijk over zal gaan tot actie. Dat zijn natuurlijk enorme positieve cijfers. Werken met lokale SEO kan dus grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je site en de grootte van je klantenbestand. 

    Lokale SEO en goede investeringen 

    Online marketing is altijd een beetje spannend. Zeker voor startende ondernemer. Dan zijn de reserves nog niet al te groot en ben je misschien zelfs een beetje bang om extra geld in je onderneming te investeren. Want wat als het niets oplevert? Je hebt al iedere cent nodig om alle bijkomende vaste lasten te betalen. Gelukkig wijst onderzoek bij lokale SEO uit dat dit een investering is die vrijwel altijd een goed rendement oplevert. Je hoeft dus zeker niet bang te zijn dat je straks met lege handen komt te staan of dat de vindbaarheid nog altijd bar slecht is. Je bent altijd vindbaar op het moment dat dit écht nodig is. Dat leidt tot meer klandizie en meer inkomsten. Hierdoor heb je je investering er binnen een mum van tijd dubbel en dwars uit. 

    Kosten met lokale SEO

    Wist je dat lokale SEO bovendien niet zo veel hoeft te kosten. Er zijn heel veel verschillende technieken die geheel gratis toe te passen zijn. Dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je er zelf in kan – en wil – investeren. Met een beetje extra toewijding en een tikkeltje talent voor de online marketingwereld kan je al heel veel dingen zelf ondernemen om de lokale vindbaarheid te verbeteren. Veelal gratis of voor enkele euro’s. 

    Er zijn ook tools die je kunt gebruiken die vrijwel iedereen toe kan passen. Denk bijvoorbeeld aan het registreren van jouw onderneming in Google Mijn Bedrijf. Als je dit doet, zal jouw bedrijf direct in de resultaten terecht komen als mensen op zoek gaan naar winkels en bedrijven in de omgeving. Nog een groot pluspunt van deze tool is dat nog lang niet ieder bedrijf weet hoe belangrijk deze aanmelding is voor de zoekresultaten. Het kost nauwelijks moeite en tijd en is geheel kosteloos en toch maakt nog niet ieder bedrijf hier gebruik van. Daar liggen de kansen dan ook direct voor het oprapen. 

    Online mond-tot-mond reclame

    Het grote voordeel van lokale SEO is dat je de klanten veelal kent. Dit betekent ook dat je ze kunt aanmoedigen om iets positiefs te schrijven. Een review achter te laten. Bijvoorbeeld bij Google Mijn Bedrijf. Zo realiseer je mond-tot-mond reclame, maar dan online. Mensen luisteren veel beter naar andere klanten. Dit vertelt ze immers al een beetje wat ze van jouw diensten kunnen verwachten. Ook goed om reacties op de reviews achter te laten. Zo toon je dat je veel waarde hecht aan de mening van de klant. Zelfs wanneer de review niet enkel overwegend positief is. 

    Hoe meer reviews er worden achtergelaten, hoe groter de kans dat jouw bedrijf meer bezoekers aan zal trekken. Bovendien moedigt dit nieuwe klanten ook aan om een review te plaatsen. Wil je er zeker van zijn dat meer klanten dit doen en zo de lokale vindbaarheid verbeteren? Zorg er dan voor dat je bij iedere aankoop of het gebruik van een specifieke dienst vraagt om een review. Bijvoorbeeld per mail of mensen zelfs aanmoedigt om zo bijvoorbeeld vijf procent korting te krijgen op een volgende bestelling. 

    Het gebruik van lokale kranten of andere lokale media is minder effectief

    Voor de lokale winkels en bedrijven was het voorheen heel normaal om via lokale kranten of andere lokale media (denk aan tijdschriften en dergelijke) te adverteren. Dit was een goede manier om snel de lokale bevolking te bereiken en zo meer klanten te trekken. Handig wanneer je een actie op poten wilde zetten of snel meer mensen naar je bedrijf wilde halen. Inmiddels is dat lang niet meer zo effectief als vroeger. 

    Sterker nog, steeds meer mensen hebben een ‘Nee-Nee’ sticker op hun brievenbus geplakt of kijken de lokale krantjes en folders niet eens meer in. Waarom zou je als je het ook online kunt bekijken en daardoor minder afval in huis hebt rondslingeren? We zien dan ook een steeds grotere afname in de hoeveelheid advertenties in dergelijke kranten. Naar verwachting zal dit uiteindelijk over enkele jaren tot het nulpunt gereduceerd worden. 

    Er is nog maar één ander alternatief: de lokale bevolking aanspreken via lokale SEO. Hier is iedereen immers te vinden. Hier kan je men bereiken. Ook zij die nooit een blad openslaan en iedere krant regelrecht in de papierbak deponeert. 

    Google My Business koppelen

    Consumenten beschikken over steeds meer gegevens 

    Onze digitale samenleving heeft zowel voor- als nadelen voor bedrijven gehad. Groot voordeel is dat het bereik veel groter is. Bovendien is het speelveld genivelleerd. Niet alleen meer de grote namen hebben kans om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Ook kleinere bedrijven kunnen met de juiste tools vrijwel bovenaan eindigen. Het nadeel is dat consumenten ook steeds meer gegevens kunnen opvragen en onderzoeken. Zo kan één of meerdere slechte recensies een enorme smet op het bedrijf leggen. Deze blijven eeuwig circuleren over het wijde web en dit kan een bedrijf enorm veel schade aanrichten. Andersom is dit ook het geval. Hoe meer positieve berichten, hoe langer het voordeel voor jouw bedrijf.

    Door te werken aan lokale SEO wek je meer vertrouwen bij de consument. Laat je zien hoe goed jouw bedrijf is en wat deze voor de lokale burgers kan betekenen. Bovendien betrek je zo de complete doelgroep. Niemand wordt vergeten. Iedereen kan op deze manier bereikt worden. De consument zoekt nu eenmaal online. Aan jou de taak om dan ook gevonden te worden. 

    De kernvoorwaarden van een succesvolle lokale SEO strategie 

    Lokale SEO richt zich op de directe omgeving van het bedrijf. Om successen te boeken, is het belangrijk dat jouw marketingstrategie goed scoort op de volgende kernvoorwaarden: 

    Relevantie:

    Allereerst draait het natuurlijk allemaal om relevantie. Je wilt scoren op de zoekopdrachten die worden uitgevoerd en die daadwerkelijk relevant zijn voor jouw bedrijf. Kapper in Tilburg is een goede zoekopdracht wanneer jouw zaak in Tilburg gelegen is. Is dat niet het geval? Dan wil je hier niet op scoren. Zo simpel is het. Je wilt relevantie bieden voor degene die jouw site onder ogen krijgt. Zo is de kans op conversie stukken hoger en weet je zeker dat mensen daadwerkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn.

    Probeer niet lukraak op verschillende zoekwoorden te adverteren wanneer deze niet geheel aansluiten bij de producten die je verkoopt of de diensten die worden aangeboden. Dit levert vrij weinig op en kost alleen maar extra tijd en moeite. Voer daarom altijd eerst een zoekwoorden analyse uit. Er zijn veel tools waarmee je dit gratis kunt laten uitvoeren, maar je kunt dit ook aan een deskundige op het gebied van SEO overlaten. 

    Meningen:

    Naast relevantie is het ook heel belangrijk om naar de meningen van de lokale bevolking te luisteren. Juist bij lokale SEO geldt dat de meningen van klanten dubbel en dwars tellen. Zeker in kleinere steden en dorpen. Hier hechten mensen veel waarde aan wat hun omgeving van een onderneming vinden. Daarom is het bij lokale SEO heel belangrijk om reviews te verzamelen, goed te luisteren naar de consument en dit duidelijk te tonen online. Op die manier haal je sneller meer mensen binnen. Klanten zorgen voor klanten. En jij beschikt ook nog eens over extra waardevolle informatie omdat je weet waar het goed gaat en of er nog verbeterpuntjes zijn. 

    Betrokkenheid:

    Ook betrokkenheid speelt een belangrijke rol. Niet alleen als het gaat om hoe betrokken de bevolking is bij jouw onderneming, maar ook wat jouw onderneming doet voor de bevolking. Een goede marketingcampagne voor lokale SEO kan bijvoorbeeld zijn dat je een initiatief groot maakt. Bijvoorbeeld voor een goed doel. Als je dit online groot weet te maken en ook laat zien dat jij je steentje bijdraagt, kan dit het respect van de lokale bevolking opleveren. En dat is bij lokale SEO meer dan belangrijk. 

    Google My Business data

    Aan de slag met lokale SEO! 

    Inmiddels is het wel duidelijk hoe belangrijk lokale SEO precies kan zijn. Zeker voor bedrijven die zich vooral richten op een doelgroep dichtbij huis. Zij kunnen enorm veel baat hebben bij SEO technieken die zich specifiek op deze doelgroep richten. Dat klinkt vaak echter makkelijker dan het in werkelijkheid is. Feit blijft dat online marketing zeer complex is. Bovendien is deze wereld constant in beweging. De technieken die pakweg vijf jaar geleden werden gebruikt, halen vandaag de dag wellicht nog maar weinig uit. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, de online marketing trends te volgen én tegelijkertijd ook te weten hoe je deze moet uitvoeren. Dat neemt wel extra tijd in beslag. Iets wat je als ondernemer vaak niet kan missen. 

    Is lokale SEO mogelijk voor mij?

    Daarom is het belangrijk om jezelf goed af te vragen hoeveel tijd je kunt missen en of dit überhaupt mogelijk is. Ben je zelf niet voldoende in staat om hier de tijd voor te nemen of heb je weinig kennis of ervaring met online marketing? Dan is het wellicht een goed idee om een SEO specialist in te schakelen. Vooral startende ondernemers zijn vaak bang dat dit onnodig veel geld kost. Bedenk echter goed dat het meer geld kost als je technieken verkeerd toepast of dingen doet die niets helpen.

    Als je een deskundige in huis haalt, weet je zeker dat dit op de juiste manier wordt gedaan en dat je geen onnodig geld kwijt bent. Bovendien zal het een investering zijn die heel veel rendement oplevert. Na enkele tijd heb je deze investering er dus al uit. Daarbij hoef je hier dus ook nog eens veel minder tijd in te steken, wat weer voordelen biedt voor het eigen bedrijf. Al met al is het uitbesteden van lokale SEO in de meeste gevallen de beste keuze. Zeker bij weinig kennis of ervaring met online marketing. 

    Meest gestelde vragen

    Wat is lokale SEO

    Bij lokale SEO draait het allemaal om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Kortom: het bereik van potentiële klanten die bij jou in de buurt wonen. Dit is met name een uitermate geschikte vorm van marketing voor bedrijven die slechts op één plek gevestigd zijn en waarbij de doelgroep vooral bij de lokale bevolking ligt.

    Waarom lokale SEO?

    De meeste mensen gaan simpelweg achter hun laptop zitten of pakken hun smartphone om een zoekopdracht in te voeren. Zo zien ze binnen mum van tijd welke bedrijven er in de buurt zijn en waar ze op korte termijn terecht kunnen. 

    Bijna iedereen zoekt via het internet. Het is tegenwoordig dan ook noodzakelijk om over een website te beschikken én vindbaar te zijn voor mensen in de buurt. Is dit niet het geval, dan laat je een hele grote doelgroep liggen. 

    Geen reactie's

    Geef een reactie