Een goede meta description

Meta description

Een goede meta description

Een meta description is eigenlijk niets meer dan een korte samenvatting van een webpagina. Dit wordt middels een HTML-codering gedaan. Zoekmachines gebruiken de meta description om weer te geven waar de pagina precies over gaat. Het is de samenvatting die je zelf bij iedere website ziet staan wanneer je een zoekopdracht invult. De meta description wordt ook wel een page description genoemd, omdat het een beschrijving van de webpagina is. Omdat zoekmachines veel belang hechten aan een goede meta description, is dit een belangrijk onderdeel binnen SEO. Maar wat is nu precies het belang van een goede meta description? En hoe maak je een goede meta description? 

Waar wordt de meta description voor gebruikt? 

Wat is nu precies het doel van een meta description? Eigenlijk is dit heel simpel. De meta description is verder niet zichtbaar op de webpagina. De HTML-code kan je aan iedere webpagina toevoegen, maar zal niet gezien worden door de lezer. De tag wordt echter wel opgepakt door zoekmachines. Deze plaatsen de bijbehorende tekst bij de link van jouw site. Zoekmachines tonen deze tekst om te laten zien waar de website over gaat en of de pagina eventueel antwoord geeft op een bijbehorende zoekvraag. Dit stukje tekst, ook wel een snippet van de webpagina genoemd, is dus heel belangrijk.  

De meta description is van essentieel belang voor de click through rate van een webpagina. Kortom, hoe vaak mensen op jouw website klikken vanaf een zoekmachine. Met een pakkende meta description zorg je er sneller voor dat mensen op jouw webpagina klikken. 

Het schrijven van een goede meta description is dus belangrijk om mensen te overtuigen op jouw website te klikken. Wees je er wel van bewust dat niet altijd de door jou geschreven meta description wordt getoond. In sommige gevallen ‘herschrijft’ Google deze, waardoor de informatie er net iets anders uit komt te zien. 

Hoe schrijf je een pakkende meta description?

Weet je niet goed hoe je een pakkende meta description kunt schrijven? Hieronder geven we enkele tips, waarmee je eenvoudig iedere pagina binnen jouw site van een goede meta description kunt voorzien. Iets wat bijdraagt aan een betere SEO.

Gebruik de juiste hoeveelheid tekens 

Sommige mensen weten niet dat je maar een beperkt aantal tekens mag gebruiken in een meta description. Dit staat niet altijd aangegeven, zoals bij bijvoorbeeld WordPress wel het geval is. Wanneer je een tag met een te lange meta description plaatst, zal deze maar half door Google worden opgepikt. Daardoor mist de juiste boodschap. Als je toch meer tekens gebruikt dan gemiddeld, is het belangrijk om in elk geval de belangrijkste informatie vooraan te plaatsen. Zo weet je zeker dat die informatie in elk geval door Google geplaatst zal worden. Zorg er in principe altijd voor dat je onder de 155 tekens blijft. In de meeste gevallen zal de gehele meta description dan door Google worden opgepikt. Let op: ook een spatie wordt meegerekend als karakter! 

Het aantal karakters bepaal je eenvoudig via online rekentools of via de geavanceerde instellingen van Word. Zo weet je precies hoeveel je kunt gebruiken. 

Leuke beschrijving 

Besteed veel aandacht aan het bedenken van een pakkende omschrijving. Wees je er van bewust dat dit het eerste is wat mensen zien voordat ze je website bezoeken. Zie het als het visitekaartje van jouw website. De uitnodiging die mensen overhaalt om op jouw website te drukken. Daar mag dan ook best wel wat extra aandacht aan gegeven worden. Maak gebruik van een leuke of ludieke beschrijving om de aandacht van potentiële bezoekers te trekken. Kies niet alleen voor een leuke beschrijving, maar ook voor een beschrijving die direct duidelijk maakt wat mensen straks te zien krijgen. Mensen houden van duidelijkheid. Ze willen weten dat jouw webpagina de informatie bevat waar ze naar op zoek zijn. Gebruik daarom niet alleen een pakkende omschrijving, maar ook eentje die direct vertelt wat hier te vinden is. 

Het kan best lastig zijn om dit zo beknopt mogelijk te omschrijven. Je kunt het voor je zelf een stuk gemakkelijker maken door eerst een lijstje met kernwoorden op te schrijven. Schrijf op wat belangrijk is voor deze specifieke webpagina. Wat tref je hier allemaal? Vervolgens kies je uit dit lijstje weer de belangrijkste woorden. Deze gebruik je in jouw meta description. Het kost even tijd, maar het is heel belangrijk om dit op de juiste manier te doen. Niet alleen voor de SEO, maar ook om mensen over te halen om op jouw website te klikken. 

Maak gebruik van CTA 

CTA is een belangrijke term in de wereld van online marketing. Dit staat voor niets anders dan Call-to-action. Kortom, de wijze waarop je mensen oproept om jouw producten te kopen. Eigenlijk dus een soort commercieel praatje om jouw doelgroep over te halen. Het is heel goed om ook van CTA gebruik te maken in jouw meta description. Hierbij geef je niet alleen informatie over een specifiek product, maar nodig je de doelgroep ook uit om een snel kijkje te komen nemen en te profiteren van enkele voordelen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan gratis verzending, een gratis sample of plat gezegd: ‘Profiteer van al onze voordelen!’ 

Door een Call-to-action in je meta description te plaatsen, weet je consumenten te prikkelen om niet alleen op jouw webpagina te drukken, maar ook nog eens producten aan te schaffen. Met een pakkende meta description en CTA verhoog je niet alleen de bezoekersaantallen, maar uiteindelijk ook je omzet. 

Plaats het bijbehorende zoekwoord altijd vooraan in de meta description 

Het gebruik van zoekwoorden zijn natuurlijk enorm belangrijk in zoekmachines. Zonder de juiste zoekwoorden weten zoekmachines simpel gezegd niet waar de tekst precies over gaat en of deze voldoet aan de zoekopdracht van de consument. Natuurlijk betekent dit niet dat de gehele website niet door Google gezien wordt. De robots scannen de teksten op de site vluchtig en pikken hier zelf stukjes uit waar een mogelijke zoekterm in voorkomt. Dit is helaas een stuk minder effectief dan wanneer je hier zelf effectief aandacht aan geeft. 

Ook in de meta description is het daarom van belang om het belangrijkste zoekwoord te gebruiken. Niet alleen zodat dit door Google gemakkelijker te lezen is, maar ook omdat het de aandacht van de lezer trekt. Wanneer jij jouw zoekwoord vooraan in de meta description plaatst, weten ze al waar de tekst over zal gaan en of dit aan hun verwachtingen voldoet. 

Let wel op dat je geen zoekwoorden in je meta description plaatst die minder overeen stemmen met de webpagina. Zo krijgen mensen al snel het gevoel dat ze misleid worden, met alle gevolgen van dien. Daarnaast zal Google veel meer aandacht schenken aan pagina’s met een pakkende meta description (inclusief de juiste zoekwoorden!) Hierdoor wordt het nog aantrekkelijker om op een desbetreffende link te drukken. Iets wat van positieve invloed is op jouw bezoekersaantallen en uiteindelijk zelfs de grootte van je klantenbestand. 

Speciale aandacht voor productpagina’s van webshops 

Wil je een meta description aan een productpagina op jouw webshop toevoegen? Dan is het goed om niet alleen een snelle beschrijving van het product in kwestie te geven, maar je met name te richten op de specificaties van dit product. Doe dit in duidelijke taal die voor iedereen te begrijpen is. Zeker wanneer het om een zeer technisch product gaat. In dat geval verhoog je je bereik door simpele spreektaal te gebruiken en kort te vertellen welke specificaties het product heeft. Ook is het vaak goed om op productpagina’s al een prijs in de meta description te benoemen. Hierbij is de kans groter dat er op jouw webpagina wordt gedrukt. Wat uiteindelijk ook weer kan resulteren in een hogere omzet. 

Een inhoudelijk goede tekst 

Een meta description is natuurlijk maar heel beknopt. Hierdoor lijkt het misschien iets heel eenvoudigs wat je zelf kunt doen. Bedenk echter goed dat deze korte tekst het visitekaartje voor jouw webpagina vormt. Daarom is het belangrijk dat het niet alleen inhoudelijk een goede tekst is, maar ook dat er geen spelling- of grammaticafoutjes in staan. Veel bedrijven kiezen er dan ook voor om de meta description samen met de bijbehorende teksten op de webpagina door een copywriter te laten schrijven. Zo weet je zeker dat de kwaliteit van de tekst goed is.

Wist je dat het ook belangrijk is dat de meta description volledig voldoet als beschrijving van de inhoud van de bijbehorende webpagina? Je kunt er dus niet voor kiezen om enkel de meta description dusdanig aan te passen dat deze meer clicks genereert. Google heeft dit al snel door. Dit leidt enkel tot een Google Penalty, wat weer gevolgen heeft voor de kwaliteitsscore en dus ook de positie binnen Google. Bovendien krijg je met een verkeerde meta description ook vaker te maken met een hogere bounce rate (bezoekers die op de website klikken en hier weer snel af gaan). Vermeld in de meta description daarom op heldere wijze wat de lezer van de inhoud van deze webpagina kan verwachten. 

Het heeft geen zin om kleine lokkertjes in de meta description te plaatsen. Misschien zal dit de eerste weken meer clicks genereren, maar uiteindelijk leidt het niet echt tot meer klanten. De bezoekers zullen al snel je website verlaten als ze ontdekken dat ze hier niet kunnen vinden waar ze naar zochten. Bovendien ontdekt Google zo ook dat jouw website niet de juiste informatie bevat, waardoor deze zal zakken in de zoekresultaten. 

Met een meta description probeer je antwoord te geven op de hulpvraag van de bezoeker. Probeer je daarom goed in te denken waar jouw doelgroep naar op zoek is. Waar zoekt men naar als ze een zoekopdracht invullen die uiteindelijk naar jouw website leidt? Zijn ze op zoek naar specifiek product of op zoek naar handige tips? Door dit te beseffen, weet je ook welke woorden je moet verwerken in jouw meta description. 

Het schrijven van een goede meta description is niet gemakkelijk. Met name omdat deze zo beknopt moet zijn. In een zeer kleine hoeveelheid tekens moet jij er in slagen om de lezer te overtuigen om op jouw website te klikken. Dit vraagt om scherpe zinnen, een pakkende tekst en een uitnodigend ‘visitekaartje’. Speel in op de hulpvraag van de bezoeker. Zoeken ze naar informatie of willen ze een product kopen? Wees zelfverzekerd in je meta description. Dit is jouw visitekaartje. Je mag dan ook best wel een beetje reclame maken voor jouw bedrijf. Wees niet te vaag in je beschrijven, maar durf de lezers te laten zien dat ze op geen enkele andere website een beter antwoord op hun zoekvraag zullen krijgen. Wees overtuigend, helder en eerlijk. Zo zullen meer mensen op jouw webpagina terecht komen. 

Maak altijd gebruik van unieke teksten 

Sommige bedrijven denken slim te zijn door één meta description te schrijven en deze bij meerdere productpagina’s te plaatsen. Dit is echter geen slim idee. Google is heel streng als het gaat om gekopieerde content, zelfs wanneer dit binnen één en dezelfde website gebeurd. Het is voor het algoritme van Google zeer moeilijk te ontdekken of pagina’s hetzelfde zijn, wanneer de omschrijvingen hetzelfde zijn. Dus zelfs wanneer ze over geheel andere paginatitels beschikken, brengt dit Google in verwarring en levert dit dus ook een risico op voor de gebruikerservaring en de wijze waarop mensen jouw webpagina’s binnen de zoekresultaten zien. Daarom is het belangrijk dat alle beschrijvingen net een beetje anders zijn. Probeer ze zo uniek mogelijk te houden. Kopieer in elk geval zeker geen beschrijvingen van andere bedrijven. 

Lukt het je niet om voor iedere pagina een eigen, unieke meta description te plaatsen? Dan zal Google een beschrijving voor je maken. Hierbij maakt het doorgaans gebruik van kleine stukjes uit de teksten binnen deze pagina. Hierbij kiest het zelf een zoekwoord die in de zoekresultaten getoond zal worden. Dit is vaak een stuk minder effectief wanneer je deze zelf kiest. 

Daarom is het beter om voor iedere pagina zelf een unieke en pakkende meta description te maken. Durf de potentiële klant echt aan te spreken en een mooi visitekaartje voor iedere pagina te maken. Zo geef je de zoekers echt een reden om op jouw website te klikken. 

Zijn meta descriptions van belang voor SEO? 

Zijn meta descriptions tegenwoordig eigenlijk nog wel belang voor SEO? Een hele goede vraag, waar eigenlijk geen duidelijk antwoord op gegeven kan worden. Op de eerste plaats moeten we toegeven dat een meta description vandaag de dag niet meer wordt beschouwd als een ranking factor. Dit was langere tijd wel zo, maar hier is Google vanaf gestapt omdat er veel misbruik van werd gemaakt. Dan zou je misschien zeggen dat het maken van een meta description minder belangrijk is geworden. Niets is echter minder waar. 

Besef goed dat je niet alleen content schrijft om zoekmachines over te halen, maar vooral om de klant te bereiken. Bij het schrijven van content moeten niet alleen bedrijfsdoelen ter sprake komen. Er zijn immers geen passieve consumenten meer. Je moet actief in gesprek gaan met de potentiële klant. Deze overhalen om voor jouw producten te kiezen. Hoe beter de tekst, hoe groter de kans dat potentiële klanten op jouw webpagina zullen klikken. Meta descriptions zijn er tegenwoordig voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine zelf. En eigenlijk is dat nog veel waardevoller. Uiteindelijk wil je niet de zoekmachine bereiken, maar de mensen die hier gebruik van maken. Dit zijn de mensen die verschil kunnen maken voor jouw bedrijf. 

Indirect hebben meta descriptions alsnog wel enige invloed op de SEO. Dit komt met name door dat ze de CTR-waarde van jouw webpagina kunnen verbeteren. CTR staat voor de Click Through Rate. In andere woorden, hoeveel mensen er op jouw website klikken (en hier ook voor langere tijd verblijven). Dit wordt door Google gelezen en heeft effect op jouw kwaliteitswaarde en dus uiteindelijk ook de positie binnen Google. 

Met meta descriptions heb je een goedkope vorm van adverteren binnen handbereik. Je kunt deze meta descriptions gebruiken om klanten over te halen om op jouw website te klikken en niet op die van de concurrent. Met pakkende teksten heb jij invloed op de hoeveelheid clicks die jouw webpagina ontvangt. En hoe meer clicks je ontvangt, hoe duidelijker het voor Google wordt dat jij een interessante pagina in bezit hebt en relevant bent voor dergelijke zoekvragen. Mede daardoor stijg je binnen de zoekresultaten. Zo kun je indirect invloed uitoefenen op de SEO, ondanks dat meta descriptions tegenwoordig niet meer als ranking factor gezien worden. 

Geen reactie's

Geef een reactie