Turbo snippets in je teksten

Turbo snippets

Turbo snippets in je teksten

Het gebruik van interne links en turbo snippets zijn ontzettend belangrijk om je website meer structuur te geven en de lezerservaring te verbeteren. Dankzij interne links zijn zij in staat om eenvoudig binnen de site zelf te navigeren en zo de juiste informatie te vinden. Ook Google zelf vindt het gebruik van interne links prettig om zo te onderzoeken of jouw website bij specifieke zoekvragen past. 

Voor jou zelf is het ook fijn om gebruik te maken van interne links. Ze geven je de mogelijkheid om dieper op bepaalde onderwerpen in te gaan, zonder dat je weer een gehele nieuwe uitleg moeten geven. Als we het in dit artikel bijvoorbeeld over ‘affiliate marketing’ hebben, kunnen we een interne link naar onze affiliate marketing pagina gebruiken. Hierdoor hoeven we niet opnieuw het belang en de definitie van een goede affiliate marketing strategie uit te leggen. Dat maakt het schrijven van content een stuk gemakkelijker. 

Toch schuilt hier ook een groot gevaar. Het gebruik van te veel interne links kan de lezer namelijk in verwarring brengen. Daarnaast kan het er voor zorgen dat mensen sneller van de pagina af gaan om de nieuwe informatie te lezen. Hierdoor bereik je de lezer veel minder effectief. Turbo snippets kunnen helpen om dit probleem op te lossen. Maar wat zijn dit precies en hoe helpen deze mee aan het behoud van bezoekers op je webpagina? 

Wat zijn turbo snippets? 

De term turbo snippets is nog lang niet bij iedereen bekend. Daarom is het eerst belangrijk om hier meer over te vertellen. Een turbo snippet is niets meer dan een kleine beschrijving van de bijbehorende interne link. Dit is dus een klein stukje van de beschrijving om zo de lezer op weg te helpen. Hierbij is het niet meer noodzakelijk om de webpagina te verlaten en de omschrijving op een andere pagina te lezen, maar kunnen ze gewoon op dezelfde pagina blijven. Door hun muis op de interne link te laten zweven, zien ze direct de informatie die ze nodig hebben om het artikel verder te lezen of toch te besluiten om door te klikken. 

Het plaatsen van turbo snippets is bovendien erg eenvoudig. Je kunt zelf op je website aangeven dat je gebruik wilt maken van turbo snippets. Vervolgens kun je bij iedere interne link er zelf voor kiezen om deze functie wel of niet te gebruiken. Een relatief eenvoudige manier om het aantal bezoekers op je webpagina te behouden. 

Het belang van turbo snippets 

Maar waarom is het goed om turbo snippets te gebruiken? Eigenlijk is het antwoord hierop heel eenvoudig. Hier proberen we het kort uit te leggen. 

Het gebruik van interne links is door de jaren heen steeds populairder geworden. Het draagt niet alleen bij aan een betere SEO, maar verbetert ook de ervaring van de lezer met jouw webpagina. Ze zijn in staat om sneller door de website te navigeren, waardoor het prettiger is om van de website gebruik te maken. Ook dragen interne links bij aan een natuurlijk linkprofiel binnen Google. Iets wat uiteindelijk ook van invloed is op je positie binnen deze zoekmachine. 

Maar waarom zou je dan turbo snippets gebruiken? Op de eerste plaats omdat je met een dergelijke webpagina de klant probeert te bereiken. Wanneer je nét belangrijke informatie probeert te delen en ze vervolgens op een interne link stuitten, loop je het risico dat ze hierop zullen drukken en de pagina weer verlaten. Hierdoor bereik je veel minder mensen of bereik je de mensen veel minder effectief. Toch kan het gebruik van interne links niet vermeden worden. Het helpt de lezer immers ook om meer tekstbegrip te vergaren. Wanneer jij een artikel plaatst over enkele moeilijke, technische termen, wil je dat de lezer dit begrijpt. Linken naar een pagina die uitleg geeft over bepaalde termen is dan ook een goed idee. Maar je wilt tegelijkertijd ook niet dat ze de huidige pagina verlaten. 

Met turbo snippets kan dit voorkomen worden. De lezer hoeft enkel zijn of haar muis op de interne link te laten zweven en het krijgt vervolgens direct een duidelijke, beknopte omschrijving van de bijbehorende tekst te zien. Dit geeft antwoord op de meeste vragen en stelt de lezer zelf in staat om te beoordelen of het nog nodig is om op de bijbehorende link te drukken of niet. Zo behoud je de bezoekers op de webpagina, waardoor je beter in staat bent om de lezer te bereiken. 

Hoe belangrijk zijn interne links voor de SEO? 

Het gebruik van turbo snippets is dus van belang om er voor te zorgen dat de interne links wel hun SEO-waarde behouden, maar de lezers niet verplicht zijn om weg te klikken van de webpagina. Zo voorkom je dat je je uiterste best doet om een waardevol artikel te schrijven en de lezer deze vervolgens niet eens tot het eind zullen lezen. Tot zo ver is het duidelijk. Maar wat is de SEO-waarde van een interne link dan? Waarom zijn interne links van belang voor jouw positie binnen Google? 

Zoals de meesten inmiddels wel weten is linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO. Iedere link die naar jouw webpagina wordt geplaatst, wordt als ‘stem’ gezien. Dit geeft aan hoe relevant de website is en of je echt interessante informatie te vertellen hebt. Google gebruikt deze ‘stemmen’ om te ontdekken of jouw website echt kwalitatief genoeg is om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Externe links (dus links van een andere website die naar jouw pagina’s verwijzen) dragen hier sterk aan bij. Maar interne links (de links die enkel verwijzen naar pagina’s binnen de eigen website) zijn hierbij ook van belang. Hoe zit dat precies? 

Inhoudspagina van jouw website 

Je kunt een website het beste vergelijken met een boek. Wat valt je op als je een boek leest? Bij informatieve boeken zal je waarschijnlijk eerst de inhoudsopgave en de bijbehorende index bestuderen. Zeker wanneer je op zoek bent naar specifieke informatie. Zo werkt het natuurlijk ook voor lezers van jouw website. Zij komen doorgaans met een speciale hulpvraag. Ze zoeken bepaalde informatie of een specifiek product. Dan willen ze niet eerst de gehele website afstruinen in de hoop deze informatie te treffen. Dat geldt ook voor Google zelf. Het wil duidelijk zien uit welke zoekwoorden jouw website bestaat, zodat hij deze kan koppelen aan de juiste zoekvragen. 

Probeer alle pagina’s binnen jouw website dus aan elkaar te verbinden en verwijzingen te plaatsen. Zie niet iedere webpagina als een losstaand iets. Het moet één geheel vormen. Dan is jouw website op z’n sterkst. Bij het bouwen van een website en het plaatsen van nieuwe artikelen is het daarom goed om eens ouderwets pen en papier te pakken en alle webpagina’s op te schrijven. Maak vervolgens een spinnenweb tussen deze verschillende pagina’s en schrijf bij iedere verbinding één woord die de pagina’s met elkaar zal verbinden. Dit vormt vervolgens de interne link van die pagina. 

Google is dol op structuur en duidelijkheid. Wanneer alle pagina’s duidelijk met elkaar in verbinding staan en de structuur ook door de zoekmachines gelezen kan worden, is de hiërarchie binnen de website ook duidelijker. Bovendien beschikken sommige pagina’s over meer waarde. Denk bijvoorbeeld aan de homepage. Deze vormt een zogenaamd kruispunt in het gehele spinnenweb. Deze ‘lekken’ vervolgens weer waarde naar de pagina’s die in de tekst worden gelinkt.

Neem Wikipedia als voorbeeld 

Vind je dit nog allemaal lastig te begrijpen. Dan is het goed om een voorbeeld uit de praktijk te nemen. Hierbij is Wikipedia een heel handig voorbeeld, omdat hier al snel zichtbaar wordt wat we precies bedoelen. Wanneer je een informatieve zoekvraag in een zoekmachine plaatst, is de kans groot dat je allereerst een Wikipedia pagina zult zien staan. Zelfs wanneer deze niet op de eerste plek staat, staat hij meestal nog altijd wel in de top 10. In andere woorden, Wikipedia scoort heel goed in Google. En dit is met name te danken aan het gebruik van interne links. Wikipedia is dankzij het aantal interne links een soort complete online encyclopedie (inclusief index) geworden. 


Wanneer je zoekt naar een bepaalde tijd in onze geschiedenis of een persoon zal je direct meerdere interne links krijgen van mensen of dingen die hiermee te maken hebben. Hierdoor kan je als lezer snel over de benodigde informatie beschikken en is het gemakkelijker om door een dergelijke grote website te navigeren. 


Daarnaast geeft Wikipedia haar eigen pagina’s zo ook veel meer waarde mee. Hoe vaker er intern naar een bepaalde pagina wordt gelinkt, hoe belangrijker deze pagina zal worden. Denk bijvoorbeeld aan een pagina over de Tweede Wereldoorlog. Hier kan naar gelinkt worden vanaf de pagina voor Adolf Hitler of één van zijn belangrijkste volgers, de atoombommen die in die tijd werden gebruikt, op de pagina’s van de landen die deelnamen aan de oorlog of de aanmaak van de snelwegen. De Tweede Wereldoorlog heeft op heel veel zaken invloed gehad en op al die pagina’s kan dus een verwijzing naar deze pagina komen. Daardoor stijgt de pagina voor de Tweede Wereldoorlog enorm in waarde en zal dus ook hoger in de zoekmachines terecht komen. 


Zo werkt het ook voor jouw eigen website. Plaats meerdere links naar de pagina’s die binnen jouw website de meeste waarde hebben. Let wel op dat deze links ook daadwerkelijk iets moeten toevoegen aan de tekst en handig moeten zijn voor de lezer. Ga niet lukraak links plaatsen om maar zoveel mogelijk de waarde te verhogen, want dat heeft meestal een averechts effect.  

Automatiseren van interne links 

Wist je dat het vaak niet eens nodig is om zelf interne links toe te voegen? Dit kan natuurlijk wel. Maar wanneer je een zeer technische website opzet, is het soms gemakkelijker om bepaalde woorden standaard te linken. Bijvoorbeeld als specifieke woorden altijd meer uitleg nodig hebben, maar je dit niet in ieder artikel wilt doen. Dan is het fijn wanneer deze woorden direct worden uitgelicht en zullen verwijzen naar het desbetreffende artikel waar de uitleg wel duidelijk staat beschreven. 

Let er bij het automatiseren van interne links wel op dat je ook aandacht besteedt aan woorden die je wellicht minder vaak gebruikt, maar die tegelijkertijd ook wel wat extra uitleg nodig hebben. Naast de geautomatiseerde links, ben je natuurlijk ook altijd nog in staat om handmatig enkele links toe te voegen.

Lees daarom na het schrijven van nieuwe content altijd eerst de tekst goed door. Bedenk goed of een neutrale lezer alle informatie hierin zal begrijpen of dat er nog extra uitleg nodig is. Besef goed dat je interne links ook vooral gebruikt om mensen te helpen bij het navigeren binnen de website. Je wilt bovendien antwoord geven op hun zoekvraag. Daarom moet je je bij iedere tekst afvragen of je dit gedaan hebt en waar de lezer eventueel nog extra ondersteuning in de vorm van een interne link zou kunnen gebruiken. 

Hoe het gebruik van turbo snippets de waarde van jouw pagina kan verhogen 

Bedenk goed dat je alleen hoger in de zoekresultaten terecht kunt komen door het ook daadwerkelijk te verdienen. Dat is de beste manier om ook daadwerkelijk een hogere positie binnen Google te krijgen. Je kunt wel allerlei SEO-technieken proberen, maar wanneer je website niet kwalitatief genoeg is, zal dit weinig tot niets opleveren. Daarom zal je op de eerste plaats je website moeten optimaliseren. 

Dat begint met het schrijven van unieke en waardevolle content. Informatie waar de lezer ook daadwerkelijk iets aan heeft. Waardevolle informatie waarmee je antwoord kunt geven op de bijbehorende zoekvragen. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat je waardevolle content deelt, maar ook dat deze gelezen wordt. Het zou dan toch zonde zijn als mensen dikwijls afgeleid raken door het gebruik van interne links. Als ze telkens wegklikken om de informatie via een interne link te begrijpen en hierdoor de werkelijke essentie van de tekst zelf missen. 

Het gebruik van turbo snippets zorgt er voor dat mensen op de bijbehorende webpagina kunnen blijven en niet telkens naar andere pagina’s doorverwezen zullen worden. Dit betekent niet dat veel informatie ze dan zal ontgaan, want deze informatie kunnen ze al voor een groot deel lezen door simpelweg hun muis op de interne link te laten rusten. Dit is dus ook van invloed op de CTR-waarde van jouw webpagina. Je wilt niet alleen dat mensen op een webpagina klikken, maar hier ook langere tijd op doorbrengen en dus niet doorklikken naar andere (externe) links. Met behulp van turbo snippets kan je dit voorkomen en verhoog je dus indirect ook de kwaliteitsscore van deze pagina. 

Is het gebruik van turbo snippets altijd noodzakelijk? 


Interne links zijn er in alle soorten en maten. Meestal worden ze gebruikt om mensen te helpen om zich eenvoudiger te navigeren door een website. Vaak ook om meer begrip te krijgen voor bijzondere termen die al eerder op de website zijn uitgelegd. Maar is het gebruik van turbo snippets hierbij eigenlijk altijd noodzakelijk? 

Dit hoeft niet. In sommige gevallen is het namelijk prima wanneer de lezer doorverwezen wordt naar een andere pagina en hier ook daadwerkelijk op klikt. Bijvoorbeeld aan het einde van een artikel om vervolgens verdere informatie te krijgen op een andere pagina binnen de site. Wanneer je echter een zeer waardevol artikel hebt geschreven, wil je niet dat de lezer halverwege al afhaakt door een interne link. In dat geval zijn turbo snippets dus ontzettend handig en eigenlijk ook wel noodzakelijk. 

Je hoeft geen onnodig gebruik te maken van turbo snippets, maar het is fijn om te weten dat deze optie wel bestaat. Zodat je deze kunt toepassen als dat wel echt nodig is. 

Geen reactie's

Geef een reactie