SEO proof bloggen

SEO

SEO proof bloggen

Als website-eigenaar heb je vast wel eens gehoord dat bloggen goed is voor je SEO. Hier wordt enorm vaak over gesproken en is misschien wel het eerste wat je ziet wanneer je naar SEO-technieken zoekt. Maar klopt dit wel? Hoe belangrijk is bloggen nu echt voor je SEO? En als dit écht zo belangrijk is, hoe pak je dit dan aan? 

Hoe belangrijk is bloggen nu echt voor je SEO? Laten we direct beginnen met het beantwoorden van deze vraag. Theoretisch gezien zal bloggen niet gegarandeerd effect hebben op jouw positie binnen Google. Begin dus nooit met bloggen met als achterliggende reden om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Het schrijven van een blog is een vak apart. Wanneer hier niet je passie ligt en het artikel minder sterk is, dan kan dit zelfs een negatief effect hebben op jouw positie binnen de zoekresultaten. Daarom moet er altijd met uiterste zorgvuldigheid worden gekozen voor bloggen. Blogs kunnen inderdaad helpen om je positie te versterken binnen jouw favoriete zoekmachines. Maar enige kanttekening moet hier wel bij geplaatst worden. Met name de kwaliteit van de blogs speelt hierbij een belangrijke rol. 

Waardevolle SEO blogs 

Vergeet niet dat je altijd content maakt voor de websitebezoeker. Zij moeten op de eerste plek staan. Niet een achterliggende commerciële reden. Begin nooit met bloggen om simpelweg hoger in de zoekresultaten te eindigen. Wanneer je blogs plaatst zonder concrete informatie, dan zal dit weinig opleveren voor je SEO. Soms kan dit het zelfs negatief beïnvloeden. Wanneer je echt passie voelt voor het delen van concrete informatie met jouw doelgroep, dan kan bloggen zeer succesvol zijn. Schrijf enkel blogs wanneer dit daadwerkelijk iets kan betekenen voor de doelgroep. 

Wees je er ook van bewust dat de zoekmachines al vol staan met blogs. Het is dus erg lastig om hoog te scoren. Daarom is uniciteit van essentieel belang. Schrijf niet het zoveelste verhaal over geld besparen, maar kom met innovatieve tips waar de doelgroep echt iets aan zal hebben. Google is dol op waardevolle en unieke artikelen. Deze scoren het hoogst en leveren jou de beste zichtbaarheid op. 

Bloggen draagt bij aan een betere vindbaarheid 

Bloggen draagt bij aan een betere vindbaarheid. Dat is een feit. Hierbij moet echter wel duidelijk zijn wat het verschil tussen vindbaarheid en een goede SEO is. Vindbaarheid betekent immers enkel dat jouw website in zoekmachines gevonden kan worden. Dit is tegenwoordig niet al te lastig. Zonder ook maar iets aan SEO te doen, kan je met bepaalde artikelen al binnen de eerste tien pagina’s van de zoekresultaten ranken. Zeker wanneer je schrijft over een relatief onbekend onderwerp. Sommige mensen scoren zelfs enorm goed zonder dit zelf te beseffen. Maar dit betekent natuurlijk niet dat jouw website en blogs SEO-geoptimaliseerd zijn. Wanneer je écht beter wilt scoren met jouw blogs, zal hier meer bij komen te kijken. Nogmaals: vindbaarheid is anders dan SEO. Vindbaar kunnen we allemaal zijn (zij het met een beetje moeite), een mooie positie binnen Google is een geheel ander verhaal. 

Waarom draagt bloggen bij aan een betere SEO? 

Op de eerste plaats is het belangrijk om te beseffen dat bloggen geen wondermiddel is. Je zal niet door te bloggen op magische wijze op de eerste plek binnen Google verschijnen. Hier is echt nog veel meer voor nodig. Wel kan het bijdragen aan een betere SEO én een betere vindbaarheid binnen jouw favoriete zoekmachines. En aangezien alle kleine beetjes helpen en sommige ondernemers echt heel succesvol zijn door te bloggen, is het zeker de moeite waard om hier wat extra aandacht aan te besteden. Of gastbloggers aan te sporen een blog op jouw pagina te plaatsen. Maar waarom draagt bloggen bij aan een betere SEO? Waarom zijn sommige ondernemers hier zo ongelooflijk succesvol mee? Dit heeft verschillende redenen.

Bloggen draagt bij aan een natuurlijk linkprofiel 

Bloggen kan indirect bijdragen aan een beter linkprofiel. Zoals we bijna allemaal weten is linkbuilding vandaag de dag ontzettend belangrijk voor de SEO van je site. Hierbij spelen ook interne links een belangrijke rol. Je probeert hiermee als het ware een spinnenweb te spannen met alle pagina’s binnen jouw site. Op die wijze verbind je niet alleen de pagina’s met elkaar en help je de bezoeker gemakkelijker door de website te navigeren, maar ben je ook in staat om belangrijke pagina’s een hogere SEO-waarde te geven. Simpelweg door hier vaker naar te linken. Bloggen is hier een uitstekend hulpmiddel bij. In de blogs kun je eenvoudig een interne link plaatsen om jouw informatie meer kracht bij te zetten. Dat levert een hogere SEO-waarde op en draagt ook nog eens bij aan een betere ervaring voor de lezer.

Iedere blog is zichtbaar binnen Google 

Rome is ook niet in één nacht gebouwd. Verwacht dan ook niet direct wonderen wanneer je net bent begonnen met bloggen. Wees je er van bewust dat dit tijd kost. Zie het bovendien ook niet als een verspilling van tijd, want echt iedere blog is zichtbaar binnen Google. Misschien niet op de eerste pagina, maar misschien wel op pagina 12 of 20. Je moet ergens beginnen! 

Wist je dat je bovendien mrt iedere blog in staat bent om die toppositie binnen Google te behalen? Als je interessante artikelen schrijft over belangrijke onderwerpen en een écht kwalitatieve blog weet te publiceren, dan kan dit een fantastische positie opleveren. Zelfs al verschijn je maar met één blog bovenaan, dit lever gegarandeerd meer bezoekers en dus ook een betere vindbaarheid (en SEO!) van je website op. 

Geeft Google reden om de website vaker te bezoeken 

Wist je dat Google werkt met speciale robots die websites scannen op basis van kwaliteit? Hierbij geven ze iedere website vervolgens een speciale kwaliteitsscore. Dit geeft aan in hoeverre jouw site relevant en kwalitatief is. Dat is weer van essentieel belang voor de Google ranking. Toch bezoeken deze robots jouw website zeker niet dagelijks. Daarom moet je Google af en toe reden geven om jouw website vaker te bezoeken. Zeker wanneer je net heel veel geïnvesteerd hebt in SEO. Door constant nieuwe content te plaatsen, geef je Google reden om je website vaker te bezoeken. Dat levert uiteindelijk, als het goed is, ook een betere positie op.

Wees je er overigens ook van bewust dat Google veel waarde hecht aan relevantie en vernieuwing. Daardoor zullen zij meer aandacht schenken aan een website die regelmatig de content vernieuwd en aanpast. Door te bloggen laat je zien dat jouw website actief is. 

Verdien backlinks 

Steeds meer bedrijven investeren veel geld aan linkbuilding. Het kopen van backlinks is echter niet toegestaan. Wanneer dit wordt opgemerkt door Google, kan dit zelfs afgestraft worden. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden om links te verzamelen, maar de beste manier om aan backlinks te komen is toch door deze simpelweg te verdienen. Backlinks verdien je door relevante en waardevolle informatie te delen. Unieke, nieuwswaardige informatie waar de doelgroep echt iets aan heeft. Wanneer jij unieke content weet te delen, is de kans een stuk groter dat je artikel vaker wordt gelinkt vanaf andere websites. En dat is uiteraard weer heel goed voor je SEO. 

Heb je een waardevol artikel geschreven en ben je er van overtuigd dat jouw doelgroep hier heel veel baat bij kan hebben? Trek dan gerust eens de stoute schoenen aan en breng het artikel onder de aandacht bij soortgelijke blogs en websites. Je kunt het artikel bijvoorbeeld promoten via social media of eenvoudigweg een mailtje sturen. Zo wordt het een stuk gemakkelijker om backlinks te werven. 

Blijf snoeien! 

Schrijf je al geruime tijd blogs voor jouw website? Dan zal je misschien ook merken dat jouw skills met betrekking tot bloggen door de jaren heen een stuk beter zijn geworden. Lees je jouw eerste blogs soms ook met kromme tenen en nemen deze enkel plek in beslag op je website? Voldoen ze daarnaast ook nog eens niet aan de huidige kwaliteitseisen? Wees dan ook zeker niet bang om wat van je blog te snoeien. Of dit goed is voor de SEO is discutabel. Besef echter wel dat je content schrijft voor jouw doelgroep. Niet direct voor Google. Om de kwaliteit hoog te houden, is het dan ook soms goed om oude artikelen te verwijderen. 

Stel je bij ieder oud artikel de vraag of deze nog aan jouw huidige kwaliteitseisen voldoet en of deze nog iets bijdraagt aan de situatie van dit moment. Wanneer de informatie die in dit artikel staat inmiddels verouderd is, heeft het natuurlijk geen zin om dit te laten staan. De blog is dan niet alleen irrelevant geworden, maar kan zelfs afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. 

Wil je liever geen artikelen verwijderen? Bijvoorbeeld omdat ze over een hoge SEO-waarde beschikken? Maar weet je dat ze inhoudelijk niet meer zo sterk zijn? Dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om deze aan te passen. Het is goed om oude artikelen regelmatig door te kijken en te bepalen of er nog iets veranderd moet worden. Zo hou je de kwaliteit van jouw website hoog, wat uiteindelijk ook weer voor een betere SEO zorgt. 

SEO proof Bloggen is niet gemakkelijk 

Veel mensen denken erg gemakkelijk over bloggen. Hoe moeilijk kan het nou zijn om over onderwerpen te schrijven die jou al boeien? Waar je ontzettend veel kennis van hebt? Dat schud je toch zo uit je mouw? Als je dit denkt, heb je het goed mis. 

Bloggen kost tijd. Ontzettend veel tijd. En het is zeker niet gemakkelijk. Zelfs de beste bloggers zullen niet altijd iedere blog zo uit hun mouw schudden. Soms gaat het makkelijker dan de andere keer. Feit blijft dat je aan veel dingen moet denken. Denk alleen maar het doen van research. Bekijk bijvoorbeeld nieuwsberichten over het onderwerp, zodat je zeker weet dat de informatie die jij deelt up-to-date is. 

Besef je bovendien ook dat bloggen naast je gewone werkzaamheden gedaan moet worden. Daardoor ben je al snel twee á drie uur meer per dag kwijt. Enkel en alleen aan bloggen en het verbeteren van je SEO. Wanneer je niet over deze tijd beschikt of het simpelweg op een andere manier wilt gebruiken, kun je er gelukkig ook voor kiezen om een vakman in te schakelen. Een copywriter of tekstschrijver is een prima keuze wanneer je kwalitatieve blogs wilt plaatsen. Zo bespaar je ontzettend veel tijd én weet je zeker dat het op de juiste wijze wordt gedaan. Kies bij voorkeur wel voor een copywriter die affiniteit heeft met jouw niche. 

4 tips bij het schrijven van een goede SEO proof blog 

Een ding is duidelijk: bloggen draagt bij aan een betere SEO als je kwalitatieve blogs weet te schrijven. Maar hoe schrijf je een goede blog? Waar moet je dan precies op letten? Waar moet deze aan voldoen? Om je alvast een beetje op weg te helpen, hebben wij 4 handige tips voor je op een rijtje gezet:

  1. Schrijf unieke content. Het is belangrijk om content te schrijven die van belang is voor jouw doelgroep. Maar bedenk wel dat er over bepaalde onderwerpen al enorm veel wordt geschreven. Denk bijvoorbeeld aan artikelen over energie of geld besparen. Er zijn enorm veel ‘How to’ artikelen, waardoor het moeilijk is om hier bovenuit te steken. Wanneer je toch een dergelijk artikel wilt schrijven, is het van belang dat je écht unieke informatie kunt geven. Wees daarom innovatief op alle vlakken. Zo scoor je eenvoudig het hoogst binnen Google.
  2. Het is niet alleen belangrijk om goede en unieke content te schrijven. Het is tevens belangrijk om een goede titel te gebruiken. Dit is immers hét visitekaartje van jouw blog. Hetgeen wat de lezer als eerst ziet. Ook binnen de zoekresultaten. Wanneer de titel aanspreekt, is de kans groter dat mensen op jouw blog klikken. Dat zorgt ook weer voor een hogere CTR van jouw website. Een sprekende titel maakt de lezer nieuwsgierig om verder te kijken. Zorg er wel voor dat de titel eenvoudig te begrijpen en niet te lang is. Stel bijvoorbeeld een interessante vraag in de titel, maak een ‘How to’ overzicht of geef enkele tips. Gebruik de keywords waar je op wilt ranken. Dit geldt ook voor de tussenkopjes.
  3. Kies de juiste hoeveelheid woorden voordat je begint met bloggen. Vroeger werd er een standaard hoeveelheid woorden gebruikt. Dat was meestal tussen de 500 en 600 woorden. Inmiddels is dit echter niet meer noodzakelijk. Het gaat vooral om de kwaliteit van de content. Wanneer jij een eenvoudige hulpvraag met slechts 250 woorden kunt beantwoorden, dan is dit helemaal prima. Als je echter 3000 woorden nodig hebt en de lezer hierbij echt weet te boeien, dan kan dit ook ontzettend goed scoren binnen Google. Kwaliteit is het allerbelangrijkste.
  4. Verwerk altijd een Call-to-Action in je blog. Hiermee zet je de lezer tot actie aan. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld contact opnemen met het bedrijf, een programma downloaden of een enquête invullen. Dit is geheel afhankelijk van de informatie die in de blog is verwerkt. 

Zelf doen of laten doen 

Maar hoe kom je aan kwalitatieve blogs? Je kunt er voor kiezen om deze zelf te schrijven of het te laten schrijven. De meeste ondernemers geven de voorkeur aan het laten schrijven van blogs. Daarnaast is het ook mogelijk om wat extra tips en hulpjes te ontvangen, zodat je minder tijd kwijt bent aan het schrijven van eigen blogs. 

Het is inmiddels duidelijk dat bloggen een erg belangrijke rol kan spelen bij het versterken van jouw SEO. Toch is bloggen niet zo gemakkelijk als het lijkt. Schrijven is een vak apart. Eentje die ontzettend veel tijd kan kosten. Tijd wat je soms niet kan opbrengen als ondernemer. Gelukkig is het mogelijk om hulp in te schakelen. 

Geen reactie's

Geef een reactie